تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

فهرست مطالب

یکی از اقداماتی که بعد از عمل جراحی بینی باید انجام شود ، چسب زدن به بینی است. این چسب هم تورم را کاهش می دهد و هم استخوان ها را سر جای خود نگه می دارد. توجه داشته باشید که مهارت جراح بینی تنها عامل تاثیر گذار روی بهبود و رسیدن به نتیجه بهینه نیست و اقداماتی که خود بیمار بعد از این عمل به انجام می رساند نیز تاثیر شگرفی خواهند داشت.  چسب زدن بینی بعد از عمل یکی از این اقدامات است که با ایجاد فشار یکنواخت بر روی بافت‌ های نرم و استخوان‌ های بینی ، تورم را کاهش می‌ دهد و به بهتر شدن نتایج جراحی کمک می‌ کند. علاوه بر این ، استفاده از چسب می‌ تواند به حفظ شکل جدید بینی و جلوگیری از تغییرات ناخواسته در طی فرآیند بهبودی کمک کند. به این ترتیب ، چسب زدن بعد از عمل بینی نقش مهمی در دست‌ یابی به نتایج بهتر و کاهش عوارض جانبی پس از جراحی ایفا می‌ کند.

طریقه اصولی چسب زدن بینی

برای به انجام رساندن این امر ، می توانید از انواع مختلف چسب بهره بگیرید که در تمامی داروخانه ها یافت می شوند. مدل هایی نیز وجود دارند که فشاری را نیز به این عضو وارد خواهند کرد. برای اینکه چسب زدن را به شکل درست آن انجام دهید ، به خواندن مقاله های اینترنتی اکتفا نکرده و از یک جراح مشورت بگیرید. اما در کل این عمل از یک سری اصول پایه پیروی می کند که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم :

  • پل بینی : در اولین قدم ، چسب زدن به ناحیه بینی باید در قسمت پل آن به انجام برسد. چسب را به سه تا پنج تکه دو تا سه سانتی متری تقسیم کنید و کار خود را از نوک بینی آغاز نمایید. سپس چسب بعدی را طوری روی پل قرار دهید که مقداری از آن ، روی چسب اول را بپوشاند. همین رویه را تا بالا ادامه دهید.

چسب زدن بینی + دکتر پریسا قاسمی

  • چسب زدن بینی روی نوک : یک تکه چسب بلندتر جدا کرده و وسط آن را دقیقا در میانه بینی قرار دهید ؛ حالا در این مرحله کناره های این تکه چسب را بالا آورده و در دو طرف بین محکم کنید. توجه داشته باشید در این زمان این چسب باید شکل U مانند داشته باشد. نکته حائز اهمیت در این قدم این است که این تکه چسب به هیچ عنوان نباید روی حفره ها را بپوشاند تا در عمل تنفس اختلالی ایجاد نشود.

چسب زدن بینی + دکتر پریسا قاسمی

  • تکرار مراحل : دوباره چند تکه چسب جدا کرده و از پایین به سمت بالا قرار دهید. توجه داشته باشید که نکات ذکر شده را به دقت انجام دهید.

امکان دارد پزشک شما دستور دهد در اوایل دوره نقاهت ، عمل چسب زدن بینی تمام مدت انجام شود. این توصیه به شرایط شخصی و نیازهای هر فرد بستگی دارد. اگر شما نیز جز این دسته از افراد باشید باید در هر روز ، چند بار این چسب را برداشته و دوباره یک چسب جدید روی بینی خود قرار دهید. بعد از مدتی ، جراح به شما اجازه می دهد که تنها شب ها این پروسه را به انجام رسانید.

حتما توجه داشته باشید که برای برداشتن چسب ، دقیقا مثل موقعی که می خواستید آن را بچسبانید دقت و حوصله به خرج دهید. در صورتی که چسب ها را ناگهانی و با فشار جدا کنید ممکن است تورم شدید تر شده و یا دفرمگی رخ دهد. می توانید با بهره گرفتن از یک موچین ، به آرامی تکه ها را از روی بینی خود جدا نمایید ، همچنین کمک گرفتن از روغن بچه و خیس شدن این چسب ها حین استحمام سهولت بیشتری به این کار می دهد.

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

 معمولا اکثر پزشکان توصیه می کنند این اقدام را به مدت سه ماه انجام دهید. البته پیش تر نیز ذکر شد که همه چیز به تشخیص دکتر و شرایط خود شما بستگی دارد ، بنابراین ابتدا باید با دکتر خود مشورت نمایید تا با هیچ عارضه و معضلی رو به رو نشوید.

ایا چسب بینی را کوچک میکند ؟

این اقدام ، ورم را کم می کند. به همین دلیل قطعا در ظاهر اندازه بینی کوچک تر خواهد شد ، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که با استفاده از چسب ، هیچ تغییری در ساختار بینی خود به وجود نخواهید آورد ، پس بدون جراحی کوچک شدن این عضو اتفاق نخواهد افتاد.

عوارض زیاد چسب زدن بینی

برای خیلی از بیماران این سوال پیش می آید که “اگر چسب بینی را دیر عوض کنیم چه میشود؟  یا “تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟” در پاسخ به این سوال باید گفت این عمل ، هر چقدر هم که انجام شود نتیجه تغییر نخواهد کرد و تنها تورم به حداقل می رسد. بنابراین انتظار نداشته باشید با استعمال چسب بتوانید موردی را تغییر دهید. البته در نظر داشته باشید اگر چسب زدن را بیش از حد توصیه شده به انجام رسانید امکان دارد با معضلاتی مثل حساسیت پوستی مواجه شوید.

به منظور رسیدن به نتیجه پایانی و مشاهده ظاهری که به دنبال آن بودید ، حداقل سه ماه زمان لازم است. افرادی که دارای پوست زخیم و گوشتی هستند ، سریع تر با کاهش ورم مواجه خواهند شد ، زیرا پوست با ضخامت زیاد راحت تر منقبض می شود.

حساسیت به چسب

در صورتی که فرد پوست حساسی داشته باشد ، امکان دارد که نسبت به این چسب ها آلرژی داشته باشد و بعد از چسب زدن بینی ، در اطراف آن با نشانه هایی همچون خارش ، سوزش و قرمزی رو به رو شود. در این صورت در قدم اول باید با یک جراح مشورت کنید. البته در صورتی که در انتخاب چسب دقت کرده باشید و هنگام استعمال آن تمامی اصول بهداشتی را رعابت نموده باشید ، ریسک بروز حساسیت را تا بخش زیادی پایین آورده اید.

مدت زمان چسب بینی گوشتی

پس از جراحی ، به بیماران توصیه می‌ شود به مدت دو هفته از نوار چسب روی بینی خود استفاده کنند. این امر به کاهش ورم و شکل‌ گیری بهتر بینی کمک می‌ کند.

در مورد بینی استخوانی های ، مدت زمان استفاده از چسب چهار هفته است و طی این مدت باید یک یا دو بار در هفته به پزشک مراجعه کنید تا پزشک نحوه صحیح چسب زدن را به شما آموزش دهد و مشکلات احتمالی را برطرف کند.

برای بینی های گوشتی ، این مدت زمان بیشتر است و بین شش تا هشت هفته طول می‌ کشد. هر چقدر تورم بینی کمتر شود ، نتیجه نهایی جراحی بهتر خواهد بود.

چسب زدن بینی فقط شب ها

در شرایطی ممکن است پزشک شما توصیه کند فقط شب ها به بینی خود چسب بزنید ؛ این کار دلایل و مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

مزایا

یکی از مزایای چسب زدن بینی فقط شب ها این است که در طول روز راحت ‌تر هستید. چسب زدن شب ‌ها به شما امکان می ‌دهد که در طول روز بدون ناراحتی یا نگرانی از نمایان بودن چسب ، به فعالیت ‌های خود بپردازید. همچنین ، چسب زدن به بینی فقط شب ‌ها می ‌تواند از تحریک بیش از حد پوست و واکنش‌ های آلرژیک جلوگیری کند. فشار ملایم چسب ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

معایب

یکی از معایب چسب زدن در طول شب این است که ممکن است به اندازه چسب زدن تمام وقت در کاهش تورم مؤثر نباشد. همچنین ، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا تورم کاهش یابد و نتایج نهایی جراحی ظاهر شوند. علاوه بر این ، باید مراقب باشید که چسب به درستی و با فشار مناسب زده شود تا از تغییر شکل غیرطبیعی بینی جلوگیری شود.

چرا بعد از برداشتن چسب بینی ورم می کند؟

بعضی از متقاضیان بعد از اینکه چسب را از بینی خود جدا می کنند ، با تورم رو به رو خواهند شد. این امر به این دلیل رخ می دهد که هنگام جدا شدن چسب ها ، به این عضو فشار وارد شده است. اما نیازی به نگرانی نمی باشد چون این تورم موقتی است و بعد از مدتی از بین می رود. این نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید که صبوری و حوصله نقشی حیاتی را در چسب زدن بینی ایفا می کند و احتمال مواجه شدن با مشکلات این چنینی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

ایا چسب زدن مانع افتادگی بینی می شود؟

چسب زدن به بینی به عنوان یک روش مستقل نمی‌ تواند مانع افتادگی بینی شود. افتادگی بینی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ساختار ژنتیکی ، آسیب‌ ها و یا افزایش سن رخ دهد و برای جلوگیری یا اصلاح آن نیاز به مداخلات جراحی یا درمان‌ های خاص است.

آیا چسب زدن بینی بدون عمل تاثیر دارد؟

همانطور که بارها ذکر شد ، چسب تاثیری در ساختار و استخوان های بینی ندارد و برای ایجاد تغییر در اسکلت بینی باید از جراحی استفاده کنید.

چسب بینی تنها روی کاهش تورم و چسبیدن بافت ها به ساختارهای زیرین خود تاثیر خواهد داشت و از این طریف می تواند شکل بینی را بهبود بخشد.

بهترین مارک چسب بینی بعد از عمل

توصیه می شود بیماران از چسب های 3m میکروپور استفاده کنند. چسب میکروپور  3m، فاقد لاتکس طبیعی بوده و به دلیل حساسیت زا نبودن ، برای افرادی که پوست حساس دارند کاملاً مناسب است. چسب ضد حساسیت تری ام از قدرت چسبندگی بالا و انعطاف ‌پذیری خوبی برخوردار است. این چسب از جنس پلی‌ اتیلن ساخته شده و قابلیت جذب و عبور هوا و اکسیژن را دارد. همچنین به پوست اجازه می ‌دهد تا نفس بکشد و رطوبت ناشی از تعریق به راحتی از آن عبور کند.

ایا بد چسب زدن باعث کج شدن بینی میشود؟

چسب زدن پس از عمل بینی نقش مهمی در کاهش ورم و بهبود شکل نهایی بینی دارد. اما اگر چسب به درستی زده نشود ، ممکن است روی ورم تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد ورم نامتقارن یا یک‌ طرفه شود. این حالت می ‌تواند باعث شود که بینی به طور موقت کج به نظر برسد. با این حال ، باید توجه داشت که چسب زدن نادرست به هیچ وجه ساختار اصلی بینی را تغییر نمی‌ دهد. این کجی ظاهری بیشتر به دلیل ورم نامتقارن است و پس از رفع ورم به تدریج برطرف خواهد شد. بنابراین ، برای به دست آوردن بهترین نتایج پس از عمل ، بهتر است چسب زدن به صورت دقیق و مطابق با توصیه‌ های پزشک انجام شود.

مزایای چسب زدن بینی

پزشکان به علل زیادی چسب زدن بعد از  عمل زیبایی بینی در تهران را به بیماران خود توصیه می نمایند. همانطور که پیش تر نیز اطلاع پیدا کردید ، یکی از اهداف اصلی این اقدام به حداقل رساندن تورم این عضو می باشد ؛ اما این تنها مزیت چسب زدن نیست و فواید دیگری نیز با آن همراه است که در ادامه ذکر کرده ایم  :

  • کبودی را تا حد زیادی برطرف می نماید
  • تنفس با سهولت بیشتری انجام خواهد شد
  • ریسک خونریزی کاهش پیدا می کند
  • پروسه نقاهت و درمان با سرعت و سهولت بیشتری طی خواهد شد
  • نتیجه پایانی و ظاهر فرد بهبود خواهد یافت

بسیاری از بیمارانی که تحت رینوپلاستی قرار گرفته اند ، تصور می کنند باید روزانه چند بار این عمل را انجام دهند و این کار حس بهتری به آن ها می دهد ، اما باید گفت این تصور اشتباه است و بیشتر پزشکان توصیه می کنند شب هنگام و تنها زمانی که امکان ورم کردن بالاتر می رود چسب زدن بینی را انجام دهید.

اگر بعد از عمل به بینی چسب نزنیم چه می شود؟

فقط زمانی که از یک جراح دستور داشته باشید باید این کار را انجام دهید و تمامی مراجعه کنندگان وظیفه ندارند این اقدام را به انجام رسانند. دکتر پریسا قاسمی ، طی یک جلسه مشاوره علاوه بر تمامی خطرات ، نحوه چسب زدن بینی و مدت زمان استفاده از آن را برای بیماران خود توضیح خواهند داد. البته باید ذکر کرد این اقدام فوایدی از لحاظ پزشکی و زیبایی دارد و با انجام ندادن آن طبق راهنمایی ها و اصول درست ، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. در این بخش بعضی از این عارضه ها را نام برده ایم :

  • بد فرم شدن بینی و از بین رفتن نتیجه به دست آمده
  • بیشتر شدن مدت زمان دوره بهبودی
  • وقوع عارضه های پیش بینی نشده
  • افزایش یافتن ورم

مدل چسبی که باید استفاده شود

پیشنهاد می شود چسب های ضد حساسیت که با نام هایپوآلرژنیک نیز شناخته می شوند را تهیه کنید ، مخصوصا اگر پوست حساسی دارید. از لحاظ پهنا ، یک تا دو سانتی متر برای چسب زدن بینی مناسب می باشد.

استحمام با وجود چسب روی بینی

تقریبا در تمامی مطالب مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی ذکر می شود که تا مدت یک هفته بعد از این عمل ، حمام نکنید. اما در صورتی که الزام به انجام این کار داشتید ، باید طوری استحمام نمایید که آب با سر و صورت برخورد نکند. به این منظور می توانید یا پشت به دوش بایستید ، یا از وان استفاده نمایید و یا به جای حمام کردن تنها با بهره گرفتن از یک پارچه تمیز بدن و صورت خود را پاکسازی نمایید.

بعد از برداشتن اسپلینت ، عمل چسب زدن باید آغاز شود و این چسب ها تا حدود پنج روز نباید برداشته شوند. بعد از اتمام این چند روز می توانید در هنگام حمام کردن اقدام به کندن آن ها نمایید.

چسب زدن بینی + دکتر پریسا قاسمی

عوارض اشتباه چسب زدن بینی

آیا اشتباه چسب زدن به بینی و یا به مدت زیاد باعث بروز عارضه می شود؟ شل یا محکم بودن چسب چه؟ در این قسمت به این سوالات پاسخ داده ایم. توجه داشته باشید زمانی که چسب را به قدری محکم بزنید که بینی در فشار قرار گیرد ، یا برعکس زمانی که چسب به قدری شل باشد که آن را احساس نکنید به این معنی است که این کار را اشتباه انجام داده اید. در هر دو صورت ممکن است با مشکلات و  عوارضی رو به رو شوید.

اشتباه چسب زدن بینی

همانطور که می دانید این اقدام تاثیر بسیار مثبتی روی کم شدن تورم بعد از جراحی دارد و دوره ریکاوری را کوتاه می نماید. به همین خاطر باید نحوه درست چسب زدن به بینی را یاد بگیرید. در ادامه عوارض شل یا سفت زدن چسب را بیان کرده ایم.

  • سفت بودن چسب بینی

زمانی که این چسب را خیلی محکم به بینی خود بچسبانید ، چین هایی روی پوست شما ایجاد می شود که بعد از برداشتن چسب ظاهری ناخوشایند را برای آن ایجاد می کنند. البته این عارضه دائمی نیست و با انجام این کار به صورت اصولی برطرف می شود. توجه داشته باشید در صورتی که یک طرف بینی خود را محکم تر چسب بزنید ، امکان دارد با ورم یک طرفه نیز مواجه گردید.

  • شل بودن چسب بینی

زمانی که بعد از زدن چسب به بینی هیچ گونه فشاری را احساس نکنید ، یعنی چسب بیش از اندازه شل است. این شرایط فرقی با زمانی که چسب نزده اید ندارد و در نتیجه کاهش تورم نیز اتفاق نمی افتد. پس برای آموزش صحیح به جراح خود مراجعه کنید و در صورتی که باز هم احساس می کنید نمی توانید این کار را به درستی انجام دهید ، در چند جلسه اول چسب زدن بینی را به ایشان بسپارید.

دکتر پریسا قاسمی
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها