تغذیه بعد از جراحی بینی + نکات ضروری | دکتر پریسا قاسمی

جراحی بینی پروسه ای می باشد که در آن ایرادات ساختاری و زیبایی بینی به بهترین و آسان ترین شکل برطرف خواهد شد. تغذیه بعد از جراحی بینی روی کوتاه کردن دوره نقاهت آن تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر مایلید تحت این جراحی قرار بگیرید ، پیشنهاد می شود به دکتر پریسا قاسمی بهترین جراح بینی تهران مراجعه نمایید و از تمامی جوانب آن اطلاع پیدا کنید ، در غیر اینصورت امکان دارد از نتیجه ناراضی باشید و مشکلات جبران ناپذیری رخ دهد.

تغذیه بعد از جراحی بینی + دکتر پریسا قاسمی

اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

همانطور که ذکر شد ، بهره وری از یک رژیم مخصوص از الزامات این مدت زمان می باشد. این امر راه را برای یک دوره ریکاوری سریع و مناسب باز می کند. معمولا بعد از هر پروسیجر ؛ مخصوصا آن هایی که تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی انجام می شوند ، بدن عمل هضم را با سختی به انجام می رساند. این مشکل به علت وجود داروی بیهوشی در بدن رخ می دهد. به همین علت است که یبوست و دیگر مشکلات از عوارض شایع این دست از روندها می باشند. آن دسته از افرادی که با این معضلات دست و پنجه نرم می کنند به راحتی با تغذیه بعد از جراحی بینی درمان خواهند شد.

چه غذایی بخورم؟

اطلاع از اینکه کدام خوراکی ها بعد از رینوپلاستی مجاز هستند ، نکته ای حیاتی می باشد. در این مقاله ، لیستی از این غذاها برای شما تهیه نموده ایم ، اما برای به دست آوردن اطلاعات کامل تر نیاز است تا با یک جراح بینی خوب در تهران صحبت و مشورت نمایید.

غذاهای نرم بخورید

برای کمک به بدن و سیستم گوارشی آن ، بهتر است خوراکی های نرم را انتخاب کنید ؛ زیرا گاز زدن غذاهای سفت نه تنها دردناک ، بلکه خطرناک نیز می باشد. تخم مرغ آبپز یا نیمرو ، پوره سیب زمینی ، سوپ و غیره از این دست می باشند.

غذاهایی با فیبر بالا میل کنید

در تغذیه بعد از جراحی بینی ، این دسته از خوراکی ها را بگنجانید. این نوع غذا با سرعت بخشیدن به حرکات طبیعی روده ها از بروز یبوست جلوگیری می کند. این غذاها شامل موارد زیر می شوند :

  • غلاتی مثل ماکارونی و پاستا ، برنج قهوه ای پخته شده ، نان گندم و پاپ کورن
  • میوه های تازه مثل سیب ، پرتقال ، توت فرنگی و گلابی نیز باید در رژیم شما باشند.
  • سبزیجات تازه مانند هویج و نخود سبز پخته شده ، سیب زمینی ، بروکلی و اسفناج آبپز می توانند بخشی از وعده های روزانه شما باشند.

غذاهای ضد التهاب

یکی از مهم ترین مواردی که باید آن را مصرف کنید ، این گروه از مواد خوراکی می باشند. همانطور که از اسم آن پیداست ، خوردن این دسته از غذاها تورم و التهاب بعد از عمل را کاهش می دهد. در نتیجه زمان بهبودی کوتاه تر شده و زخم ها با سرعت و سهولت بیشتری درمان خواهند شد.

این غذاها شامل این موراد می شوند : خوراکی هایی مثل آووکادو که چربی طبیعی زیادی دارند ، روغن ماهی و زیتون ، سبزیجاتی مثل توت فرنگی ، بروکلی ، قارچ ، انگور و گوجه ، شکلات تلخ و چای سبز.

خوراکی ها درمان کننده زخم

یکی دیگر از مواردی که باید در تغذیه بعد از جراحی بینی در نظر بگیرید ، موادی هستند که به درمان زخم کمک می نمایند. این غذاها باید پروتئین زیادی داشته باشند. برای مثال گوشت قرمز ، ماهی ، تخم مرغ از این قبیل می باشند. همچنین هویج و پرتقال که سرشار از ویتامین A هستند ، سبزیجاتی مثل اسفناج ، میوه هایی مانند مرکبات که ویتامین C دارند نیز می توانند در رژیم شما جای داشته باشند.

غذاهایی که به کم شدن استرس کمک می کنند

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید درد و تورم تنها مواردی نیستند که موجب آزار و اذیت زیباجو می شوند. برخی افراد به علت ترس از عمل ، دچار اضطراب نیز خواهند شد. اما خوشبختانه انواع زیادی خوراکی وجود دارند که با قرار دادن آن ها در لیست تغذیه بعد از جراحی بینی می توانید این استرس را تا جای ممکن کم کنید. البته تنها رژیم غذایی در این مورد تاثیر گذار نیست و باید برای رسیدن به نتیجه بهتر با پزشک خود صحبت کنید تا ایشان با توضیح تمامی جوانب رینوپلاستی ، خیال شما را راحت کنند.

سبزیجات و میوه تازه

این دو مورد به خاطر مزایایی که در هضم غذا دارند ، بارها توصیه شده اند ؛ زیرا میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشند که باید پس از عمل بینی مصرف شوند. آناناس برای مثال یک میوه عالی برای این دوره می باشد. به همین خاطر تهیه این میوه یا آبمیوه آن راه تاثیرگذاری برای دریافت تمامی مواد مغذی آن و هیدراته نگه داشتن بدن می باشد.

در کل تمامی غذاهایی که تا اینجا نام برده شد ، جز خوراکی های مفید در تغذیه بعد از جراحی بینی می باشند. اما مهم ترین نکته این است که چطور این مواد خوراکی را باید آماده و میل نمود. مثلا سیب زمینی فیبر زیادی دارد ، زمانی که سیب زمینی را به صورت پوره می پزید ، هم یک غذای نرم میل کردید و هم مواد مغذی را به بدن خود رسانده اید. به عبارت دیگر با یک تیر دو نشان زده اید!

چه چیزهایی نخورم؟

در بخش قبلی ، در مورد خوراکی هایی که روی کوتاه کردن زمان ریکاوری تاثیر می گذارند حرف زدیم. اما از طرف دیگر ، برخی مواد غذایی به نتیجه جراحی صدمه می زنند و نباید به هیچ عنوان مصرف شوند. در ادامه توضیح مختصری در اختیار شما قرار داده ایم.

غذاهای سفتی که نیاز به جویدن دارند

از آنجایی که بافت های بینی به دهان نزدیک می باشند ، باید از خوردن این غذاها پرهیز کنید تا لب بالا کشیده نشود. چیپس ، زیتون ، خیار ، نان ترد ، آب نبات و یخ از این دست می باشند.

خوراکی های تند و اسیدی

مورد دیگری که باید از لیست تغذیه بعد از جراحی بینی حذف شود ، غذاهای تند و داغ می باشد. چون این مواد فشار خون را بالا می برند و در نتیجه ، خونریزی اتفاق می افتد. این غذاها مخاط بینی را ملتهب کرده و روند بهبود زخم ها را کند و یا به طور کل مختل می نمایند. این امر به خودی خود منجر به عطسه خواهد شد ، و همانطورکه احتمالا اطلاع دارید امکان باز شدن بخیه ها هنگام عطسه و سرفه کردن بالا می باشد. همچنین غذاهایی که با معده ناسازگاری دارند می توانند منجر به مشکلات هضم شوند. به جای این موارد توصیه می شود غذاهای سرد مثل ماست و اسموتی میل کنید.

غذاهای فرآوری شده

یکی از راه هایی که می توانید از طریق آن به بهبود بدن خود کمک کرده باشید ، کنار گذاشتن این دسته از خوراکی ها می باشد. این گروه شامل مقدار زیادی شکر ، نمک و چربی اشباع شده می باشند.

غذاهای خیلی داغ / سرد

لازم است که در تغذیه بعد از جراحی بینی ، دمای غذاهایی که مصرف می کنید را بدانید. چون خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد پیشنهاد نمی شود. این غذاها در فک ، دندان و کل صورت درد ایجاد می کنند و در نتیجه ، بینی نیز دچار درد و ناراحتی خواهد شد.

غذاهای شور

 نمک و سدیم ، ورم و التهاب را بالا می برند. به همین خاطر حیاتی است که مصرف آن در دوره نقاهت ( و حتی چند ماه بعد ) به حداقل برسد.

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر پریسا قاسمی

چه چیزهایی میتوان نوشید؟

تغذیه بعد از جراحی بینی تنها شامل غذاهای جامد نمی شود و باید نوشیدنی ها را نیز تحت نظر قرار داد.

آب : پس از اتمام پروسیجر ، بدن دهیدراته می شود. به همین دلیل باید به میزان کافی آب بنوشید.

نوشیدنی های مقوی : لازم است در مدت ریکاوری ، آبمیوه های تازه و غیر اسیدی میل کنید ؛ مخصوصا آب کرفس ، آناناس و هلو. آنزیم برملین موجود در آناناس نقش مهمی را در کاهش تورم و کبودی ایفا می کند. نوشیدنی های اسیدی مثل آب پرتقال موجب معده درد می شوند. بنابراین نباید آن ها را مصرف نمود.

چه چیزهایی نمیتوان نوشید؟

الکل : این مایع ریسک خونریزی را بالا می برد و امکان دارد باعث کبودی و ورم نیز بشود. همچنین نوشیدن الکل هنگام مصرف داروی مسکن بسیار خطرناک می باشد و مشکلاتی جدی را ایجاد خواهد کرد! به همین خاطر ، باید حداقل شش هفته منتظر بمانید تا بتوانید الکل را در تغذیه بعد از جراحی بینی بگنجانید.

کافئین : این ماده بهبود زخم را به تاخیر می اندازد. بسیاری از افراد عادت دارند هر روز صبح چای و قهوه بنوشند ، این دسته می توانند با کمک دکتر پریسا قاسمی بهترین دکتر عمل بینی تهران تا مدتی این عادت را ترک نمایند.

می توان بلافاصله بعد از عمل خوردن و نوشیدن را آغاز کرد؟

در صورتی که از بیهوشی عمومی بهره گرفته شده باشد ، نباید تا چند ساعت بعد چیزی به معده وارد شود. دلیل آن هم این است که ممکن است با اینکار بیمار دچار استفراغ شود. بعد از آن ، با مجوز کادر درمان می توانید کم کم خوردن و نوشیدن را آغاز کنید. توجه داشته باشید که در این زمان باید خوراکی هایی میل کنید که به معده فشار نیاوردند ، مصرف آب و آبمیوه فراوان توصیه می شود.

تغذیه بعد از جراحی بینی ، در روز اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل توصیه می شود مایعات فراوان بنوشید. آب کرفس و آب آناناس از فواید زیادی برخوردار هستند ، تنها باید به یاد داشته باشید آبمیوه انتخابی شما اسیدی نبوده و حاوی پالپ نباشد.

پیشنهاد می شود روز اول بعد از عمل ، غذاهای آبکی مثل سوپ مرغ و آبگوشت میل کنید تا دچار یبوست نشوید. در این زمان باید غذاهای پر از فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا در دفع مشکلی پیش نیاید. همچنین برای درمان زخم ها ، پروتئین از اهمیت زیادی برخوردار است ، پس ماست ، گوشت و شیر را فراموش نکنید.

تا چه زمانی باید برنامه غذایی را رعایت کرد؟

تا اینجا بارها تاکید داشتیم که تغذیه بعد از جراحی بینی تاثیر بسیار زیادی در دوره نقاهت و بهبود زخم ها دارد. اما حال این سوال پیش می آید که تا کی باید رژیم غذایی مخصوص را رعایت کرد؟ برای پاسخ ، باید بگوییم که دوره ریکاوری در اغلب اوقات یک هفته به طول می انجامد ، اما در مواردی ممکن است دو هفته نیز برای بهبود نیاز باشد. بعد از آن می توانید کم کم به رژیم معمولی خود بازگردید ؛ اما نوشیدن الکل و کافئین باید تا شش هفته بعد از رینوپلاستی کنار گذاشته شود.

نظرات

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها