ریزش مو بعد از عمل بینی طبیعی است؟

فهرست مطالب

اگر شما هم بینی خود را عمل کرده باشید ، امکان دارد در دوره نقاهت با عارضه ریزش مو بعد از عمل بینی مواجه شده باشید. این مسئله ، برای خیلی از بیماران نگران کننده است! باید گفت این عارضه معمولاً به دلیل وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم (TE) رخ می ‌دهد که در آن چرخه طبیعی رشد مو مختل می‌ شود. به طور معمول ، روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می ‌رود ، اما گاهی اوقات وقایع پزشکی مانند جراحی‌ ها یا بیماری ‌های زمینه ‌ای می‌ توانند باعث شوند که فولیکول ‌های مو به‌ درستی مو تولید نکنند. خبر خوب این است که اگرچه ریزش مو پس از جراحی بینی امکان‌ پذیر است ، اما موقتی است. موها در یک دوره کوتاه می ریزند و پس از آن ، دوباره رشد خواهند کرد.

 

 

علت ریزش مو بعد از عمل بینی چیست؟

در چرخه طبیعی رشد مو ، فولیکول ‌ها دوره ‌ای از رشد را طی می ‌کنند که ممکن است چند سال طول بکشد. فولیکول‌ های مو به‌ طور مداوم موهای جدید تولید نمی ‌کنند و در مرحله ‌ای به نام تلوژن استراحت می ‌کنند.

تخمین زده می ‌شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد از فولیکول‌ های موی شما در هر زمان در حالت تلوژن هستند. اگر این درصد به بیش از ۲۰ درصد برسد ، این وضعیت به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می ‌شود که یکی از رایج ‌ترین شکل های ریزش مو است.

عمل جراحی بینی ممکن است فولیکول‌ های مو را به مدت طولانی ‌تری در حالت استراحت نگه دارد. برخلاف طاسی سکه ‌ای که با آلوپسی آره‌ آتا مرتبط است ، در تلوژن افلوویوم بیشتر احتمال دارد که موها نازک شوند.

عمل بینی چگونه می ‌تواند باعث ریزش مو شود؟

در این قسمت ، دلایلی که می توانند موجب ریزش مو بعد از جراحی بینی شوند را ذکر کرده ایم.

  • استرس

جراحی یک فرآیند تهاجمی است که می‌ تواند بدن و ذهن شما را تحت فشار قرار دهد. ریزش مو پس از یک رویداد استرس ‌زا معمولاً در عرض ۳ تا ۶ ماه رخ می ‌دهد. بدن شما برای رشد مو به مواد مغذی خاصی مانند بیوتین ، آهن ، روی و پروتئین نیاز دارد. یک رویداد استرس ‌زا ممکن است باعث شود این مواد مغذی به اندام‌ های حیاتی منتقل شود ، که این موضوع می‌ تواند منجر به نازک شدن مو و تلوژن افلوویوم شود.

  • آلوپسی موضعی

در موارد نادر ، ریزش مو بعد از عمل بینی می ‌تواند از قرار گرفتن سر در یک وضعیت ثابت برای چندین ساعت در طول جراحی ایجاد شود. این وضعیت ممکن است جریان خون به فولیکول ‌های مو را کاهش دهد.

  • بیهوشی

برخی پزشکان معتقدند که بیهوشی طولانی ‌مدت ممکن است باعث کاهش تقسیم سلولی و در نتیجه ریزش مو شود. هرچند این فرضیه هنوز به ‌طور قطعی در مطالعات بالینی تأیید نشده است.

  • عوارض دارویی

برخی داروهایی که پس از جراحی مصرف می ‌شوند ، ممکن است منجر به ریزش مو شوند ، به ‌ویژه اگر بدن به آن‌ ها حساسیت داشته باشد.

چگونه می ‌توان از ریزش مو بعد از جراحی بینی پیشگیری کرد؟

در حالی که ریزش مو پس از عمل بینی به ‌طور کامل قابل پیشگیری نیست ، اما می ‌توانید با اقدامات زیر به کاهش اثرات تلوژن افلوویوم کمک کنید :

  • پیروی از یک رژیم غذایی مغذی که شامل غذاهای گیاهی است
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • مدیریت استرس
  • اطمینان از عدم وجود کمبودهای تغذیه ‌ای (کمبودهای تغذیه ‌ای ممکن است نقش مهمی در ریزش مو ایفا کنند، چه با جراحی و چه بدون آن. )

بر اساس یک تحقیق انجام شده ، ریزمغذی‌ های زیر می ‌توانند از فولیکول‌ های موی سالم حمایت کنند و به چرخه ‌های رشد طبیعی مو کمک کنند:

  • آهن
  • سلنیوم
  • روی
  • آنتی ‌اکسیدان ‌هایی مانند ویتامین‌ های A، C  و  E
  • ویتامین‌ های گروه B
  • ویتامین D

همچنین دریافت پروتئین و آهن کافی با رشد موی سالم مرتبط است.

انجام آزمایش خون می ‌تواند مشخص کند که آیا شما در مواد مغذی مورد نیاز دچار کمبود هستید یا نه و بر اساس نتایج ، دکتر جراح بینی ممکن است غذاها یا مکمل ‌های خاصی را توصیه کند. با این حال ، نباید به‌ تنهایی و بدون وجود کمبود تغذیه ‌ای مشخص مکمل مصرف کنید ؛ زیرا این کار ممکن است به‌ جای بهبود ، وضعیت ریزش مو بعد از عمل بینی را بدتر کند.

درمان ریزش مو بعد از عمل جراحی بینی

برای درمان ریزش مو بعد از جراحی بینی ، می ‌توانید از چندین روش خانگی و پزشکی استفاده کنید. بهترین راه برای انتخاب درمان مناسب این است که با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. درمان‌ های مختلف ممکن است زمان ‌بر باشند و چندین ماه طول بکشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. همانطور که پیش تر ذکر شد گاهی نیازی به درمان نیست و موها دوباره شروع به رشد می کنند.

  • درمان ‌های خانگی

ماینوکسیدیل : استفاده از این درمان موضعی روی پوست سر، یک یا دو بار در روز می ‌تواند به تحریک رشد مو کمک کند.

میکرونیدلینگ : استفاده از دستگاه‌ های میکرونیدلینگ می ‌تواند فولیکول‌ های مو را با سوزن ‌های ظریف تحریک کند و به رشد مجدد مو کمک نماید.

کلاه یا شانه‌ های لیزری : این دستگاه ‌ها با استفاده از نور لیزر ، تا سه بار در هفته روی پوست سر اعمال می ‌شوند و به تقویت رشد مو کمک می ‌کنند.

  • درمان‌های پزشکی

تزریق کورتیکواستروئید: تزریق کورتون به مو می ‌تواند به کاهش التهاب و تقویت رشد مو کمک کند.

لیزر درمانی : این روش با استفاده از نور لیزر برای تحریک فولیکول ‌های مو و تقویت رشد مو استفاده می‌ شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) : این روش با یا بدون میکرونیدلینگ انجام می ‌شود و با استفاده از پلاسمای خون خودتان ، به تقویت رشد مو کمک می ‌کند.

داروهای تجویزی : در برخی موارد ، پزشک ممکن است داروهایی مانند اسپیرونولاکتون برای زنان و فیناستراید برای مردان تجویز کند که می ‌توانند به کنترل و درمان ریزش مو کمک کنند.

هر یک از این درمان‌ها باید با نظر پزشک انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

دکتر پریسا قاسمی - drparisaghasemi.com
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها