آموزش ماساژ بینی بعد از جراحی

فهرست مطالب

یکی از تکنیک های کاربردی که جراحان بینی از آن بهره می گیرند ، ماساژ بینی بعد از جراحی می باشد. یکی از مفیدترین مزایای این رویکرد ، کاهش تورم بینی و همچنین افزایش گردش خون می باشد. این ماساژ حتی روی شکل دادن به بینی نیز تاثیر دارد و با آن می توان کمی این ویژگی را دستخوش تغییر کرد. در صورتی که روش درست ماساژ دادن را یاد گرفته باشید ، می توانید این کار را بعد از گذشت دو هفته از عمل بینی در تهران ، سه بار در روز به انجام رسانید و تا شش ماه آن را تکرار نمایید. در صورتی که با دیدن هزاران مقاله و ویدئو در اینترنت باز هم نمی دانید چطور این امر  را به انجام رسانید ، با دکتر پریسا قاسمی همراه باشید تا اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان بگذاریم.

ماساژ بعد از جراحی بینی + دکتر پریسا قاسمی

تاثیر ماساژ بینی بعد از جراحی چیست؟

در طول این پروسیجر ، استخوان معمولا دستکاری خواهد شد. به همین دلیل در ده روز اول بعد از رینوپلاستی کبودی و تورم زیادی را تجربه خواهید کرد. در طول این مدت پوستی که روی استخوان و غضروف قرار گرفته در حال جوش خوردن است ؛ به همین خاطر میان پوست ، استخوان یا عضلات بینی مایع تجمیع می یابد. مقدار این مایع در ده روز اول به اوج خود می رسد ، زیرا در حین جراحی به بینی آسیب کنترل شده ای وارد گردیده است. ما این موضوع را به شکل ورم مشاهده می کنیم که می توان به راحتی از طریق مراقبت های بعد از جراحی و صد البته ماساژ بینی آن را برطرف کرد.

بعد از این ده روز تا آخر ماه دوم ، پوست کلاژن سازی را شروع می کند ؛ مایع میان بافتی نیز به خاطر فشاری که چسب به این عضو وارد می کند ، کم کم برطرف شده و عضلات و استخوان ها نیز بهبود می یابند. به همین خاطر است که ما این رویه را به شکل کاهش تورم می بینیم

نقش ماساژ بینی بعد از جراحی در این زمان چیست؟

ماساژ دادن دماغ از انتهای ماه دوم منجر به این می شود که مسیر مایع غدد لنفاوی و همچنین مایعی که میان بافت ها تجمع یافته به سمت بخش های دیگر صورت برود و از میان پوست و غضروف خارج گردد. غیر از کاهش تورم ، افزایش گردش خون و همچنین سرعت گرفتن روند بهبودی ، جلوگیری از بروز فیبروز و لخته شدن خون نیز از مزایای این رویه می باشد. در نتیجه ماساژ بینی بعد از جراحی یکی از راه حل های موثر در تخلیه مایع میان بافتی و همچنین رفع سفتی نوک بینی می باشد.

غیر از مواردی که پیش تر ذکر کردیم ، این اقدام می تواند به این عضو فرم دهد و ایراداتی که در حین جراحی به وجود آمده اند را برطرف سازد. این عیوب شامل ایجاد شدن برآمدگی یا تو رفتگی روی بینی ، تورم نقطه ای و حتی خمیدگی و کج شدن بینی می شود.

فیلم آموزش ماساژ بینی پس از جراحی بینی

نمایش ویدیو درباره فیلم آموزش ماساژ بینی بعد از عمل - دکتر پریسا قاسمی

انواع ماساژ بعد از عمل بینی

مدل ماساژ بینی بعد از جراحی که از آن بهره می گیرید ، به نوع بینی ( استخوانی و گوشتی بودن آن ) ، فرم این عضو و هدف شما از بهره گرفتن از این رویکرد وابسته است. احتمال دارد دکتر پریسا قاسمی ، بهترین دکتر بینی تهران یک یا چند مورد از این مدل ها را برای شما برگزیند. توجه داشته باشید که تشخیص این امر تنها به عهده پزشک می باشد.

در نتیجه بدون مشورت کردن و راهنمایی خواستن از جراح خود ، دست به هیچ اقدامی نزنید ؛ زیرا در هفته ها و ماه های اول ساختار بینی نرم و آسیب پذیر می باشد و امکان اینکه با یک اشتباه به آن ها آسیب برسد زیاد است. در ادامه مدل های مختلف این رویه را برایتان معرفی کرده ایم :

 

ماساژ قوز بینی بعد از جراحی در قسمت استخوانی

این ناحیه در قسمت بالایی بینی واقع شده است و استخوان اصلی بینی محسوب می شود. این استخوان به فک بالا متصل است. در این روش ، پزشک تمرکز خود را روی قسمت های استخوانی و دیواره های جانبی این عضو می گذارد.

برای انجام آن و رفع تورم ، باید دو انگشت را دو طرف بینی قرار داد و سپس به سمت گونه و اطراف بینی کشید. اما اگر بخواهیم خمیده شدن و کج شدن دماغ را در یک طرف برطرف نماییم ، نباید قسمت نوک و پشت بینی را لمس کنیم. برای انجام این روش ابتدا یک انگشت را در یک طرف بینی قرار داده و سپس با انگشت دیگر به سمت مخالف فشار آرامی وارد می کنیم.

 

ماساژ بینی بعد از جراحی در قسمت پشت بینی

دورسوم ، فاصله بین نوک بینی تا قسمتی است که به پیشانی می رسد. برای ماساژ دادن این ناحیه ، نیاز است تا با یک انگشت از قسمت نوک به سمت بالا را به آرامی مالش دهیم. در نظر داشته باشید نیاز است تا در قسمت هایی که برجستگی و ورم بیشتر خود را نشان داده ، ماساژ بیشتری انجام پذیرد.

برای اینکه قوز بینی را رفع کنیم و یا دورسوم را صاف نماییم ، می توانیم از این تکنیک بهره بگیریم. این رویه بیشتر به منظور کاهش برآمدگی استخوان و رفع فرورفتگی های این عضو استفاده می شود.

 

ماساژ نوک بینی بعد از عمل 

به ناحیه تحتانی این عضو که از غضروف هرمی شکل تشکیل شده است ، نوک گفته می شود. برای ماساژ این قسمت ، تنها روی نوک بینی تمرکز می شود. برای انجام آن باید به وسیله انگشت شست و اشاره تیپ را در دست گرفت و به سمت بیرون مالش داد.

این متد بیشتر به منظور کاهش دادن تورم و کمک به جوش خوردن پوست به غضروف ، در بینی های نوع گوشتی با پوست ضخیم انجام می شود. در مواردی جراح پره ها را نیز با همین روش مالش خواهد داد.

ماساژ بینی بعد از عمل - دکتر پریسا قاسمی

زمان مناسب برای ماساژ دادن بینی بعد از جراحی 

همانطور که پیش تر نیز مطلع شدید ، برای شروع این رویکرد باید حداقل دو ماه از عمل بینی گذشته باشد تا هم مقداری از تورم ایجاد شده کم شود و هم استخوان و غضروف ها به یک استحکام نسبی رسیده باشند. در این زمان توصیه نمی شود که بینی را لمس کنید ، و در صورتی که مجبور شدید باید این کار را با احتیاط بالایی به انجام رسانید.

تا چه زمانی باید ماساژ بعد از عمل بینی را ادامه دهیم؟

این موضوع به دو فاکتور وابسته می باشد. اول اینکه باید کدام قسمت بینی را ماساژ دهید ، و دوم اینکه جراح چه نظری دارد. اما به صورت کلی و استاندارد مشکلی ندارد که روزی سه بار به مدت یک دقیقه ماساژ بینی بعد از جراحی را به انجام رسانید. به انجام رساندن این رویکرد تا شش ماه توصیه شده است.

آیا ماساژ دادن بینی دردناک است ؟

این تکنیک به هیچ عنوان نباید باعث درد شود. بنابراین در صورتی که حین مالش دادن بینی احساس درد و ناراحتی داشتید ، باید بدانید که روش اشتباهی را پیش گرفته اید. برای اطلاع از رویکرد درست و استاندارد ماساژ بینی ، با یک دکتر عمل بینی خوب در تهران مشورت کرده و از توصیه های او پیروی نمایید.

تفاوت میان ماساژ بینی های گوشتی و استخوانی

به دلیل ماهیت این دو مدل ، مالش دادن آن ها نیز با هم فرق می کند. در بینی های استخوانی ، ماساژ معمولا در قسمت بالایی و اسکلت آن صورت می پذیرد و در مقابل ، در بینی های گوشتی تمرکز باید روی نوک ، پره ها و دیواره کناری باشد. در این مدل از بینی ها به علت ضخیم بودن پوست ، ورم نیز مدت زمان بیشتری با شما همراه خواهد بود. بنابراین جراح به شما پیشنهاد خواهد کرد که از مدت زمان استاندارد و تعیین شده ، وقت بیشتری را برای ماساژ بینی بعد از جراحی صرف کنید

این ماساژ بینی را کوچک می کند؟

البته ، چون مالش دادن این عضو منجر به کاهش تورم آن خواهد شد و در نتیجه ، اندازه آن نیز کوچک تر به نظر خواهد آمد. استفاده از چسب نیز در کنار این پروسه کمک شایانی به شما می کند. اما باید توجه داشته باشید که این متدها فقط روی ورم بینی تاثیر می گذارند و استخوان ها را دستخوش تغییر نخواهند کرد.

دکتر پریسا قاسمی - drparisaghasemi.com
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها