صفر تا صد اقدامات قبل از جراحی بینی

فهرست مطالب

هر چه زمان انجام جراحی بینی نزدیک تر می شود ، بیشتر متقاضیان آن با استرس و اضطراب مواجه می شوند. با اینکه چنین امری کاملا طبیعی می باشد ، اما هر چه اطلاعات شخص در مورد اقدامات قبل از جراحی بینی بیشتر باشد ، نگرانی های او نیز کمتر می شود. ما سعی کرده ایم در این مطلب تمامی نکات مفیدی که باید قبل از این عمل بدانید را برای شما گردآوری کنیم تا همه چیز به خوبی و بدون مشکل پیش رود.

اقدامات قبل از جراحی بینی + دکتر پریسا قاسمی

نکات کلیدی اقدامات قبل از جراحی بینی

  1. پیش از هر کاری ، جراح در مورد سوابق پزشکی و داروهایی که در آن زمان مصرف می کنید ، از شما سوالاتی را می پرسد. بنابراین برای پاسخگویی آمادگی کامل داشته باشید و اگر چیزی را فراموش می کنید آن را یادداشت کنید.
  2. بهترین دکتر عمل بینی تهران یا دستیار او از هشت زاویه مختلف از بینی شما عکس برداری می کند.
  3. ایشان وضع سلامتی بیمار را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند برای رفتن به زیر تیغ جراحی مناسب هستید.
  4. اگر نیاز باشد ، باید تست هایی مثل سی تی اسکن را انجام دهید.
  5. مهم ترین نکته ، انتخاب یک جراح بینی خوب در تهران می باشد.
  6. باید از مصرف داروهای ضد انعقاد خونه دوری کنید. دمنوش های گیاهی نیز از ممنوعات می باشند.
  7. باید مصرف سیگار و هرگونه محصول نیکوتین را دو هفته قبل از عمل بینی کنار بگذارید.
  8. از هشت ساعت پیش از پروسیجر ، نباید چیزی بخورید و بنوشید ؛ حتی آب.
  9. روز پروسه ، نباید از مواد آرایشی روی صورت خود استفاده کرده باشید ؛ همچنین از اقدامات قبل از جراحی بینی ، این است که ناخن ها از لاک عاری باشند. به یاد داشته باشید قبل از رفتن به اتاق عمل تمامی زیورآلات خود را بیرون آورید.
  10. پیشنهاد می شود قبل از رفتن به سمت بیمارستان ، دوش بگیرید.
  11. یادتان نرود که کارت شناسایی ، نتیجه آزمایشات و دیگر مدارک مهم را همراه خود داشته باشید.

آماده شدن برای رینوپلاستی

درک می کنیم که با نزدیک شدن به روز عمل جراحی بینی ، چقدر هیجان زده و نگران خواهید شد. این موضوع امری طبیعی است ، چون این رویکرد تاثیر زیادی روی ظاهر فرد می گذارد. برای اینکه با اقدامات قبل از جراحی بینی آشنا شوید ، این مطلب را برای شما آماده کرده ایم.

جلسه مشاوره و معاینه قبل از عمل

جراح باید در مورد وضع کلی سلامتی شما اطلاعاتی را به دست آورد. از این طریق ، می توان اطمینان حاصل کرد که زیباجو برای این روند آمادگی کامل را دارد. در طول این ویزیت ، پزشک تمامی اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی را جمع آوری می کند. این اطلاعات شامل سابقه انسداد بینی ، جراحی های پیشین و بیماری های فعلی می شود. برای مثال اشخاصی که بیماری خونی دارند کاندید خوبی برای این عمل به حساب نمی آیند.

معاینه فیزیکی

این مرحله ، یکی از قدم های مهم اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد که اثر مستقیم روی نتیجه آن دارد. در طول این اقدام ، دکتر سوراخ های بینی ، ضخامت پوست ، ناهنجاری های مربوط به استخوان یا غضروف و غدد چربی این عضور را چک می کند.

علاوه بر این ، راه تنفسی نیز بررسی شده تا مشخص شود شخص از بینی تنفس می کند یا دهان. این موارد به دکتر کمک می کنند تا برنامه درست پروسیجر را طراحی نماید. این اطلاعات از طریق معاینه دستی و آنالیز چشمی به دست می آیند. قد ، وزن و فشار خون از اطلاعات مهم این روند هستند.

عکس برداری پزشکی

دکتر معالج یا دستیار وی ، عکس هایی با کیفیت از صورت شما می گیرد. این عکس ها به ارزیابی بعد از عمل کمک می کنند و ممکن است حین انجام رویکرد به آن ها نیاز شود تا نتیجه دلخواه به سهولت بیشتری به دست آید.

به یاد داشته باشید که برای عکس برداری آرایش نکنید و یا عینک نزنید ، زیرا این امر ممکن است نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. از اقدامات قبل از جراحی بینی که برای پیش بینی نتیجه به کار می رود ، دستکاری عکس ها توسط نرم افزارهای کامپیوتری می باشد.

سعی کنید حتما در این جلسه حضور داشته باشید. تمامی نگرانی های خود را با دکتر در میان بگذارید و اگر مشکلی مثل سپتوم منحرف دارید که عملکرد بینی را تحت تاثیر قرار می دهد ، آن را ذکر نمایید.

آزمایشات قبل از عمل

در این مرحله ، باید چند نوع تست و آزمایش صورت پذیرد. تشخیص اینکه کدام یک از آن ها نیاز است ، به عهده جراح می باشد.

  • آزمایش خون : این تست معمولا بیست دقیقه به طول می انجامد. این روند به سادگی و با بیرون کشیدن مقدار کمی از خون انجام می پذیرد. با ارزیابی نتیجه این آزمایشات ، دکتر از وجود هرگونه عفونت ، کم خونی و یا لخته خون در بدن با خبر می شود.
  • الکتروکاردیوگرافی (EGC) : این تست ، ضربان قلب را نشان می دهد. این آزمایش معمولا برای افراد چهل سال به بالا تجویز می شود. EGC تعیین می کند که سکته قلبی رخ داده است یا خیر. شاید این مشکل اتفاق افتاده باشد اما شما متوجه آن نشده باشید. همچنین از این طریق مقدار فشاری که بیمار می تواند در حین جراحی تحمل کند مشخص می شود.
  • بارداری : این تست برای بانوان متاهل انجام می شود و اجباری می باشد. در اکثر موارد در صورت باردار بودن مراجعه کننده ، رینوپلاستی به زمانی دیگر موکول می شود.
  • تصویربرداری X ray : این آزمایش برای افرادی است که سیگار می کشند و یا مشکلات تنفسی دارند. این مورد که از اقدامات قبل از جراحی بینی محسوب می شود. نتیجه این تست نشان می دهد که ریه ها چطور به داروی بیهوشی واکنش نشان خواهند داد. اشخاصی که به ذات الریه و دیگر بیماری های تنفسی مبتلا هستند احتمالا از انجام عمل زیبایی بینی منع می شوند.
  • سی تی اسکن : با توجه به شرایط و هدف هر نفر ، امکان دارد پزشک داخل بینی را با استفاده از سی تی اسکن بررسی نماید. به لطف این تست ، ایشان می توانند وجود هر گونه عفونت سینوسی ، پولیپ یا انحراف سپتوم را تشخیص دهند. در بیشتر موارد جراحی زیبایی بینی نیز به صورت همزمان صورت می پذیرد.

توصیه هایی در مورد اقدامات قبل از جراحی بینی

به جز آزمایشات انجام شده ، پیشنهاداتی نیز وجود دارند که با رعایت آن ها ، روند بهتری را تجربه خواهید کرد و طبعا به نتیجه بهتری نیز خواهید رسید.

آسپرین ، ایبوبروفن و ویتامین E نخورید!

دو هفته قبل از این رویکرد ، باید از خوردن داروهایی از این دست و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خود داری کنند ؛ زیرا ریسک خونریزی در حین عمل بالا می رود. علاوه بر این موارد باید از خوردن روغن ماهی و امگا 3 نیز پرهیز نمایید.

سیگار نکشید!

فرقی ندارد که خودتان دخانیات مصرف می کنید و یا در معرض دود سیگار قرار دارید. نیکوتین منجر به بروز عوارضی جدی می شود. با سیگار کشیدن ، کربن دی اکسید تاثیر منفی روی رگ های خونی می گذارد و از اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن جلوگیری می نماید. این امر می تواند موجب کند شدن روند بهبودی نیز شود.

از دست رفتن پوست ، ایجاد اسکار ، ریسک های داروی بیهوشی و حتی عفونت از دیگر عوارض جانبی نیکوتین هستند. برای امتناع از وقوع این عارضه ها ، پزشک به شما پیشنهاد می کند تا از دو سه هفته قبل ، مصرف این ماده را کنار بگذارید.

الکل ننوشید!

درست مثل سیگار ، الکل نیز تاثیر بدی روی امنیت این رویکرد دارد. پیشنهاد می شود حداقل یک هفته قبل از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. هر چه این زمان بیشتر باشد ، بهتر است. الکل نیز خون را رقیق می کند و احتمال وقوع ریسک هایی مثل خونریزی شدید را بالا می برد.

مصرف پروتئین را بالا ببرید!

رژیم غذایی از موارد مهم اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد و باید جدی گرفته شود. توصیه می شود غذاهایی را میل کنید که سرشار از پروتئین باشند. تخم مرغ ، گوشت ، سویا و مرغ از این دست مواد غذایی می باشند. پروتئین روند بهبودی را سرعت می بخشد.

پیش از عمل چیزی نخورید!

دکتر پریسا قاسمی ، متخصص گوش و حلق و بینی از شما درخواست می کند که پیش از مراجعه به بیمارستان چیزی نخورید و به اصطلاح روزه بگیرید. معمولا مدت زمان این اقدام ، هشت ساعت قبل از عمل می باشد ، زیرا انجام این روند با شکم خالی ، با موفقیت بیشتری مواجه می شود. زمانی که فرد بیهوش باشد ، بدن او قادر نیست از ورود غذا به ریه ها جلوگیری کند. به همین دلیل است که باید این نکته را رعایت کنید.

شب قبل ، دوش بگیرید!

استحمام به فرد کمک می کند از بروز عفونت جلوگیری نماید. به این منظور از صابون های ضد باکتریایی استفاده کنید تا از شر هرگونه کثیفی خلاص شوید. توجه داشته باشید که هیچگونه عطر ، لوسیون و یا کرمی استفاده نکنید.

دو یا سه روز قبل اصلاح کنید!

به منظور رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی روز قبل از پروسیجر ، شیو نکنید و این کار را حداقل دو روز قبل از آن انجام دهید. این امر می تواند در سطح میکروسکوپی به پوست آسیب بزند. شیو کردن زخم های بسیار ریزی را ایجاد می کند که می تواند محل تجمع باکتری ها باشد.

تغذیه پیش از جراحی بینی

در برخی موارد ، ضروری است تا از چند روز یا چند هفته پیش از مراجعه به بیمارستان ، به منظور رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی ، رژیم غذایی خاصی را رعایت نمایید. با این روش ، احتمال بروز عوارض جانبی تا حد زیادی کاهش می یابد و روند بهبودی با سرعت و راحتی بیشتری طی خواهد شد. در ادامه خوراکی هایی که توصیه شده مصرف نمایید آورده شده اند :

اقدامات قبل از جراحی بینی - دکتر پریسا قاسمی

پروتئین

پروتئین ، ماده اساسی در تولید سلول های خونی جدید و کلاژن می باشد. ساخته شدن کلاژن برای پوست ، عضلات ، تاندون ها و استخوان ها ضروری می باشد. تمامی این موارد روی روند بهبودی تاثیر می گذارند.

مصرف پروتئین برای بالا بردن ایمنی بدن حیاتی می باشد. زنان باید به ازای هر کیلوگرم از وزن خود مقدار 1.2 گرم پروتئین مصرف کنند. این مقدار در مردان 1.5 گرم می باشد. غذاهایی مثل مرغ ، بوقلمون ، تخم مرغ ، ماهی ، ماست کم چرب ، آجیل ، کینوآ و دیگر مغزها منبع مغذی از پروتئین هستند.

میوه و سبزیجات

این دست از خوراکی ها سرشار از ویتامین ای و سی ، همچنین منیزیم هستند. این مواد خوراکی با رادیکال های آزاد می جنگند. این رادیکال ها در بدن آزاد می شوند و به بافت نرم آسیب وارد می کنند. از دیگر معایب آن ها ، طولانی شدن مدت زمان ریکاوری می باشد.

برای رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی و مصرف این ماده های غذایی ، می توانید کاهو ، اسفناج ، مرکبات و فلفل سبز مصرف نمایید. در کل اگر روزانه سبزیجات و میوه های متنوعی را میل کنید ، مواد مغذی به مقدار کافی به بدنتان می رسند.

آب

هیدراته نگه داشتن بدن از نکات اساسی می باشد. دکتر پریسا قاسمی بهترین دکتر عمل بینی در تهران توصیه می کنند روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا روند بهبودی را بدون مشکل طی کنید.

یک هفته قبل از رینوپلاستی

  • سابقه پزشکی خود را آماده کنید

از هفت روز قبل از این پروسه ، باید سوابق دارویی و پزشکی خود را به صورت دقیق و با جزئیات آماده کنید و به دست جراح بسپارید. این کار به ایشان اجازه می دهد تا بهترین رویکرد درمانی را برای شما برگزینند. در صورتی که به داروهای خاصی آلرژی دارید ، به بیماری مهلکی مبتلا هستید و یا قبلا تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته اید ، پزشک را در جریان بگذارید.

  • داروهای خود را آماده کنید

از دکتر عمل بینی بپرسید که باید بعد از این پروسیجر از کدام داروها استفاده کنید و قبل از انجام این فرآیند آن ها را تهیه نمایید ؛ زیرا بعد از جراحی بینی قادر به خارج شدن از منزل نیستید. در صورت امکان پماد ، کمپرس سرد ، گاز و دستمال مرطوب نیز تهیه کنید.

  • جای استراحت خود را آماده سازید

یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی ، آماده کردن یک مکان آرام و راحت برای استراحت کردن می باشد. به علت استفاده از داروی بیهوشی ، بعد از این پروسیجر با حالت تهوع و خستگی زیاد مواجه خواهید شد. بنابراین آماده سازی یک مکان گرم و راحت که تمامی نیازهایتان در دسترس باشد ، امری ضروری است. به علاوه در نظر داشته باشید در صورتی که بچه دارید ، از یکی از افراد مورد اعتماد خود درخواست کنید تا از او مراقبت نماید.

  • خواب کافی داشته باشید

بدن برای اینکه دوره نقاهت را با موفقیت پشت سر بگذارد ، نیاز به انرژی زیادی دارد بنابراین نیاز است تا قبل از انجام رینوپلاستی تا حد ممکن زمان خود را به استراحت بگذارنید. همچنین توصیه می شود چند روز نیز از کار خود مرخصی بگیرید.

  • پوست را تمیز و هیدراته نگه دارید

برای اینکه پوست خود را برای عمل آماده کنید ، روزانه دو بار صورت را با شوینده مناسب شستشو دهید و پس از آن از یک کرم نرم کننده استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که نمی توانید تا چند روز بعد از پروسه صورت خود را بشویید و یا از کرم های پوستی استفاده نمایید ، بنابراین انجام مراقبت های پوستی از نکات حائز اهمیت اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد.

  • در برابر نور خورشید قرار نگیرید

همانطور که میدانید اشعه UV می تواند به پوست آسیب وارد کرده و باعث سوختگی ، سرطان پوست ، پیری زودرس ، لکه و غیره شود. اما مهم تر از همه قرار گرفتن در برابر این نور به مدت طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و منجر به رشد میکروب های مضر در پوست شود. به همین دلیل است که در اقدامات قبل از جراحی بینی ذکر شده است که باید از هفت روز قبل از این عمل در برابر نور خورشید قرار نگیرید.

صبح روز عمل

در این زمان از آرایش کردن ، استفاده از هر گونه جواهرات و عطر بپرهیزید تا در روند پروسه اختلالی ایجاد نشود. همچنین توصیه می شود وقتی به بیمارستان مراجعه می کنید یک پیراهن راحت ، گشاد و دکمه دار به تن داشته باشید. چون همان روز عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد باید با همان لباس ها به خانه برگردید ، پس لباسی را انتخاب کنید که حین پوشیدن به بینی تان آسیب نزند.

آماده شدن از لحاظ ذهنی

زیر تیغ این جراحی رفتن ، تصمیم بزرگی است که نیاز به تحقیقات و ملاحظات زیادی دارد. زمانی که تصمیم خود را نهایی کرده و یک جراح حاذق و ماهر را برای آن پیدا کردید باید از هر گونه تردید و احساس منفی دوری کنید. این موارد می توانند اعتماد به نفستان را پایین آورده و باعث بروز استرس مزمن شوند. اضطراب نیز علاوه بر اینکه ترس از عمل را بالا می برد ، بلکه باعث تضعیف سیستم ایمنی نیز می شود. این مسئله نه تنها از اقدامات قبل از جراحی بینی محسوب می شود ، بلکه روی مراقبت های بعد از عمل نیز تاثیر خواهد گذاشت ، زیرا ضعیف بودن سیستم ایمنی می تواند موجب مختل شدن روند بهبود زخم ها و در نهایت عفونت شود.

دکتر پریسا قاسمی
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها