ورم بعد از جراحی بینی و راه های برطرف کردن آن | دکتر پریسا قاسمی

در تمام عمل ها زخم های منظم و کنترل شده ای ایجاد می شوند که بدن آن ها را در چند هفته بعد از پروسه درمان می کند. جراحی بینی هم که یک فرئاند زیبایی محبوب است از این قاعده مستثنی نیست. ورم بعد از جراحی بینی ، پاسخ بدن به این برش ها و زخم های ایجاد شده می باشد که برطرف شدن آن به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز دارد. اگر شما هم این عمل را انجام داده اید و حالا می خواهید بدانید به منظور برطرف کردن ورم بعد از عمل بینی باید چه کارهایی انجام دهید، با دکتر پریسا قاسمی بهترین جراح بینی تهران در این مقاله همراه باشید تا از تمامی نکات مربوطه مطلع گردید.

ورم بعد از جراحی بینی - دکتر پریسا قاسمی

مدل های مختلف ورم بعد از جراحی بینی

به صورت کلی دو نوع تورم وجود دارد که بعد از رینوپلاستی رخ می دهد. بلافاصله بعد از عمل ، ورم فوری خود را نشان می دهد که در نتیجه آسیب های وارد شده در طی فرآیند می باشد. نوع دیگر، ورم طولانی مدت است که به خاطر تجمیع آب در زیر پوست اتفاق میافتد‌.

ورم بینی بلافاصله بعد از عمل

این نوع از تورم ، در هر صورت رخ خواهد داد و به خاطر التهاب ایجاد شده از جراحی زیبایی بینی به وجود می آید. این عارضه ممکن است همراه با کبودی خود را نشان دهد.

با اینکه بدن هر بیمار پاسخ متفاوتی به ایت رویکرد خواهد داشت، اما می توان گفت درجه این نوع از ورم بعد از جراحی بینی تا حدود زیادی به تکنیک استفاده شده ارتباط دارد. هر چه بافت های نرم کمتر دستکاری شوند ، تورم نیز کمتر خواهد بود‌.

ورم بینی طولانی مدت

این عارضه ، با تورم پوست تفاوت دارد ‌و برطرف شدن آن به چند ماه زمان نیاز دارد. این مدل از تورم بینی بعد از عمل ، به خاطر جمع شدن مایعات یا همان آب در زیر پوست رخ می دهد. در حین این فرآیند، استخوان ها و غضروف ها تغییر شکل داده می شوند و گاها از گرافت نیز استفاده می گردد. در چنین شرایطی پوست باید خود را با شکل جدید بینی تطبیق دهد.

زمانی که پوست در حال یکی شدن با شکل جدید این عضو می باشد ، آب در زیر پوست و بالای غضروف جمع می شود‌. ممکن است خارج شدن این آب، چند ماه طول بکشد.

از فاکتورهایی که روی از بین رفتن این نوع از ورم بعد از جراحی بینی تاثیر می گذارند می توان به جاذبه و توانایی بدن بیمار در جذب مایعات اشاره کرد. ممکن است متوجه شوید که ورم قسمت بالایی و استخوانی بینی ، زودتر از جاهای دیگر رفع شده است. در مقابل نوک بینی ، آخرین جایی است که از این عارضه بهبود می یابد. به یاد داشته باشید که این تغییرات کاملا طبیعی هستند و در هر متقاضی، تا درجه ای رخ می دهند.

تکنیک هایی که می توانند ورم بعد از جراحی بینی را کاهش دهند

در این عمل برای ایجاد تغییرات نیاز است تا پوست از روی ساختار بینی بلند شود. اینکه پوست تا چه حدی و چگونه بلند شود، تاثیر بسیار زیادی روی میزان تورم خواهد داشت.

بلند کردن پوست

همانطور که گفته شد، اینکه جراح بینی تا چه حدی پوست را از غضروف جدا کند اهمیت بسیار زیادی دارد.پزشک با انجام اقداماتی در این مرحله می تواند میزان ورم بعد از جراحی بینی را کاهش دهد.

تکنیک رینوپلاستی

راه حلی وجود دارد که بدون بلند کردن پوست، تغییرا لازمه را اجرا نمود. این تکنیک پرزرواتیو نام دارد و در آن استخوان پشت بینی حفظ می شود. در این متد پزشک برش هایی را در زیر استخوان ها ایجاد کرده و از این طریق قسمت های اضافی را بیرون می آورد‌. در این تکنیک نیازی به شکستن استخوان های بینی نیست، همین موضوع نیز روی میزان ورم بعد از عمل بینی تاثیر بسزایی می گذارد.

دکتر پریسا قاسمی ، در به کار گرفتن این تکنیک تخصص ویژه ای دارند و بهترین نتیجه را به بیمار خود هدیه می دهند. چون در این رویکرد بافت ها کمتر دستکاری می شوند، بنابراین دوره نقاهت کوتاه تر بوده و شدت ورم بعد از جراحی بینی نیز کمتر است.

استفاده از یخ

اگر بلافاصله بعد از جراحی بینی از یخ استفاده شود، این مدل از ورم بینی کاهش بسیاری می یابد. در ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی تا جایی که می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

فاکتورهایی که روی ورم بعد از جراحی بینی اثر می گذارند

عواملی وجود دارند که روی میزان تورم بعد از رینوپلاستی و جمع شدن مایع زیر پوست اثر می گذارند ؛ اصلی ترین عامل نیز میزان ضخامت پوست می باشد. هر چه این ضخامت بیشتر باشد ، درجه تورم نیز بیشتر خواهد بود.

در جلسه مشاوره ، جراح بیمار را از نوع پوست خود مطلع می سازد. از این طریق مراجعه کننده آمادگی لازم را خواهد داشت و می داند با چه مقدار ورم رو به رو خواهد شد‌.

میزان نمکی که فرد در رژیم غذایی خود جای می دهد نیز روی ورم بعد از جراحی بینی تاثیر خواهد گذاشت. بیماران باید سعی کنند میزان نمک غذاهای خود را به حداقل برسانند ، زیرا ورم طولانی مدت به خاطر جمع شدن مایع زیر پوست رخ می دهد و نمک نقشی اساسی در آن دارد.

ورم بعد از عمل بینی ؛ هفته به هفته

تمامی بیماران باید از برنامه زمانی ریکاوری این عمل اطلاعات کافی را داشته باشند. توجه داشته باشید تورم در سه تا چهار روز ابتدایی دوره نقاهت به اوج خود می رسد و بعد از آن ، طی هفته ها و ماه های جاری از شدت آن کاسته می شود.

هفته اول

درست بعد از اتمام پروسه یک اسپلینت یا گچ روی بینی قرار داده می شود تا ورم بعد از جراحی بینی کنترل شود. تا زمانی که این اسپلینت روی بینی باشد ، نمی توانید شکل آن را ببینید. معمولا این گچ در یک هفته یا ده روز اول برداشته می شود.

زمانی که اسپلینت جدا شود ، بینی ورم زیادی خواهد داشت. اما نگران نباشید ، این نتیجه نهایی نیست. در این زمان تورم در بدترین حالت خود قرار دارد اما به تدریج از میزان آن کاسته خواهد شد.

هفته دوم

با اینکه در این هفته نیز ورم ادامه دارد ، اما قسمت سخت ماجرا را گذرانده اید. در این زمان متوجه خواهید شد که با طی شدن دوره نقاهت ، قسمت عمده ورم بعد از جراحی بینی فروکش خواهد کرد. اکثر افراد مدت دو هفته را به استراحت می گذرانند تا بینی به خوبی بهبود یابد.

هفته سوم و چهارم

بیشنر این عارضه باید در ماه اول از بین برود. بیشتر افراد در این زمان یک تصویر کلی از نتیجه نهایی به دست می آورند. در کل می توان بیان کرد که نود درصد ورم بینی بعد از عمل در ماه اول برطرف خواهد شد.

ماه دوم (و بیشتر)

بعد از گذراندن ماه اول ، باز هم با کمی تورم مواجه خواهید شد که قابل توجه نمی باشد. اما بعد دز گذشت ۱۲ تا ۱۸ ماه تمام ورم بعد از جراحی بینی از بین خواهد رفت و در این زمان می توانید از ظاهر جدید و زیبای خود بیشترین لذت را ببرید.

در نظر داشته باشید در صورتی که متوجه هر گونه ایراد در بینی تود شده اید و فکر می کنید به عمل ترمیمی نیاز است ، بهتر است تا یک سال صبر کنید. زیرا بسیاری از این ایرادات به علت وجود ورم می باشد و بعد از برطرف شدن آن از بین می روند.

نظرات

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها