عوارض جراحی بینی

فهرست مطالب

عمل بینی در تهران پروسه ای است که به شما کمک می کند شکل و عملکرد بینی خود را بهبود بخشید و در پایان کار حس بهتری به خود داشته باشید. این رویکرد هم ظاهر افراد را ارتقا می دهد و هم تنفس آن ها را بهتر می کند. اما رینوپلاستی با عارضه هایی هر چند موقت همراه است که باید اقداماتی در جهت رفع آن ها انجام شود. در صورتی که مایلید نکات مفیدی را در مورد عوارض جراحی بینی به دست آورید ، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

عوارض جراحی بینی + دکتر پریسا قاسمی

 

چرا عوارض بعد از جراحی بینی رخ می دهند؟

چون پزشک در این عمل روی بافت های مختلفی مثل پوست ، استخوان ها ، غضروف ها ، اعصاب ، عضلات ، چربی ها و غیره کار می کند ؛ همیشه نمی توان واکنش دقیق هر کدام از آن ها را کنترل و یا پیش بینی نمود. در نتیجه امکان دارد بعد از عمل با تغییراتی در ظاهر بینی خود مواجه شوید و یا به عبارتی ، با عوارض جراحی بینی دست و پنجه نرم کنید.

حقیقت های کلی در مورد عارضه های جراحی بینی

عمل بینی یک پروسه بی خطر محسوب می شود که ریسک و خطرات بسیار پایینی دارد. البته جراحی بینی ترمیمی نسبت به پروسیجر اولیه با عوارض بیشتری همراه خواهد بود. بیشتر این معضلات موقتی بوده و نیازی به بستری شدن و یا اقدام خاصی ندارند.

شایع ترین عوارض جراحی بینی

خونریزی ، بی حسی در اطراف بینی و سوراخ شدن سپتوم ( تیغه میانی ) از پرتکرارترین عارضه هایی هستند که امکان دارد رخ دهند. این عمل را می توان با دو روش باز و بسته به انجام رساند ، تنها تقاوت این دو رویکرد این است که در تکنیک بسته هیچ اسکار قابل مشاهده ای وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر ، برش ایجاد شده در متد باز بین دو سوراخ و در ناحیه کلوملا ایجاد می شود ، به همین دلیل جای زخم آن در میدان دید قرار نخواهد گرفت و نمی توان آن را از عارضه های جراحی بینی به حساب آورد.

عارضه های جراحی بینی در زمینه عملکردی

در بیشتر موارد ، رینوپلاستی زمانی انجام می شود که نیاز به بهبود تنفس بیمار باشد. هرچند در موارد نادری امکان دارد این پروسیجر باعث شود سوراخ های بینی کوچک شده و شخص برای نفس کشیدن با مشکل مواجه شود.

برخی از مراجعه کنندگان از مشکل تنفسی شکایت می کنند ، این معضل می تواند جدید باشد و یا در نتیجه انحراف باقی مانده سپتوم یا تنگ شدن مجرای دهلیزی رخ دهد. جدا کردن غضروف بالایی از سپتوم می تواند مشکلاتی را در حفره های بینی ایجاد کند.

عوارض جراحی بینی در پوست و بافت های نرم

تورم بعد از عمل بینی کاملا عادی می باشد اما امکان دارد عوارضی همچون ورم غیرعادی ، هماتوم و نکروز پوست نیز رخ دهند. این معضلات موجب بروز درد ، فیبروز و بی حسی می شوند. در موارد نادری احتمال دارد کیست های زیرپوستی و گرانولوما تشکیل شود.

بی حسی در بینی مخصوصا در قسمت نوک نیز طبیعی می باشد. این اتفاق ممکن است به خاطر آسیبی که در حین جراحی به اعصاب رسیده است رخ دهد ؛ البته بعد از دوازده ماه حس پوست به صورت خود به خود باز می گردد.

عفونت و دیگر عوارض جراحی بینی که سیستمیک هستند

با اینکه این رویکرد غیر استریل است ، اما ابتلا به عفونت در کمتر از یک درصد بیماران رخ می دهد و جز مشکلات شایع نیست. این عفونت می تواند موجب قرمز شدن پوست و درد در ناحیه جراحی شده شود ؛ اما به طور معمول می توان آن را با مصرف آنتی بیوتیک برطرف کرد.

صدمه دیدن غده اشکی نیز از این دست عوارض محسوب می شود و امکان دارد ماه ها بعد از رینوپلاستی اتفاق افتد. اما جای نگرانی نیست چون این مشکل به ندرت بروز می کند. از دست دادن بینایی نیز از این دست عارضه های نادر می باشد که به خاطر انسداد شاهرگ عنبیه رخ خواهد داد.

خونریزی ؛ از عوارض جراحی بینی

کاملا طبیعی است که بعد از اتمام این پروسیجر و در طول دوره نقاهت با کمی خونریزی و خارج شدن ترشحات مواجه شوید ، اما چیزی که منجر به بروز مشکل می شود خونریزی شدید و ادامه دار است. در مواردی امکان دارد نیاز به استفاده از یخ ، پک بینی و یا حتی انتقال خون نیز باشد.

عارضه های جراحی بینی به علت داروی بیهوشی

برخی زیباجویان ممکن است به خاطر واکنش منفی به داروی بیهوشی ، عذاب بکشند. این واکنش ها شامل مواردی مثل استفراغ ، حالت تهوع ، گلو درد و گیجی می شود. البته یک جراح بینی خوب در تهران چند تست را به انجام می رساند تا از وقوع این معضلات جلوگیری نماید.

برای اینکه از این دست عوارض جراحی بینی پیشگیری شود ، پزشک یک معاینه فیزیکی کامل و جامع را انجام می دهد و حتی ممکن است چند آزمایش خون نیز برای شما تجویز کند. البته بررسی و ارزیابی سوابق پزشکی نیز از اقداماتی است که به انجام می رسد تا اطمینان حاصل شود فرد برای رینوپلاستی مناسب است.

عوارض جراحی ترمیمی بینی

زمانی که پروسه اولیه به هر دلیلی با نتیجه خوبی همراه نباشد ، مراجعه کننده مجبور می شود تحت عمل ثانویه و یا ریویژن قرار گیرد. انجام این جراحی نسبت به بار اول سخت تر و چالش برانگیزتر می باشد ، زیرا بافت ها و ساختارهای بینی یک بار دستخوش تغییرات شده اند.

همین موضوع موجب می شود عارضه ها و معضلات به وجود آمده در نتیجه این عمل ، نسبت به رینوپلاستی اول شدیدتر باشند ؛ اما همچنان ماهیت آن ها یکسان است و معمولا مشکلی جز تورم ، کبودی ، خونریزی و غیره رخ نخواهد داد. البته توجه داشته باشید زمانی که برای انتخاب بهترین جراح بینی تهران نهایت دقت را به خرج داده و زمان کافی گذاشته باشید هیچ کدام از این عوارض جراحی بینی رخ نخواهند داد و می توانید به راحتی از ظاهر زیبا و جدید خود لذت ببرید.

ریسک های عمل بینی مایع

فیلر رینوپلاستی ، یا پروسه ای که ممکن است آن را با نام جراحی بینی مایع بشناسید یک پروسیجر غیر جراحی می باشد که در آن برای رسید به نتیجه بهینه و دلخواه ، از تزریق فیلر استفاده خواهد شد. البته نتیجه این رویکرد موقتی می باشد و تا یک سال قابل مشاهده است.

از آنجایی که گفتیم این روند غیر جراحی است ، بنابراین مشکلات کمتری را نیز با خود به همراه دارد ؛ اما در کل از عوارض رینوپلاستی مایع می توان موارد زیر را نام برد :

  • احساس سفتی
  • خونریزی
  • کمی کبودی

عوارض بلند مدت جراحی بینی

راضی نبودن از نتیجه ، یکی از عوارض جراحی بینی است که می تواند تا مدت زیادی فرد را عذاب دهد. امکان دارد نتیجه نهایی با آنچه که بیمار در ذهن خود تصور می کرده تفاوت داشته باشد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که برخی از زیباجویان انتظارات غیرمعقولی از این رویکرد دارند و در حال در پایان کار ناراضی خواهند بود. برخی از بیماران از آبریزش بینی شکایت می کنند ، اما این معضل موقتی است و تا چند هفته آینده برطرف خواهد شد.

عوارض مصرف الکل پس از جراحی بینی چیست؟

پس از عمل کردن بینی، مصرف الکل ممکن است به عنوان یک عامل تداخل ‌آور با فرآیند بهبودی حساب شود. الکل می ‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

  • تداخل با داروها: الکل ممکن است با داروهایی که برای کاهش درد یا جلوگیری از التهاب پس از جراحی مصرف می ‌شوند، تداخل داشته باشد. این ممکن است منجر به افزایش خطر عوارض جانبی گردد.
  • تحریک سیستم ایمنی: الکل می ‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند و فرآیند بهبودی را کاهش دهد.
  • تاثیر برخونریزی: مصرف الکل ممکن است تاثیرات منفی بر ترشح خون داشته باشد و باعث خونریزی یا سایر مشکلات خونی شود.
  • تداخل با خواب و استراحت: الکل ممکن است بر خواب و استراحت تاثیر بگذارد و فرآیند بهبودی شما را با تاخیر مواجه کند.

عوارض سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی چه مواردی است؟

کشیدن سیگار پس از جراحی کردن بینی می ‌تواند تأثیرات منفی زیادی داشته باشد و فرآیند بهبودی را کند. در زیر تعدادی از عوارض سیگار کشیدن پس از جراحی بینی آورده شده است:

  • تأخیر در بهبودی: مواد موجود در دود سیگار می ‌توانند با فرآیند بهبودی تداخل کنند و زمان بهبودی را افزایش دهند. سیگار آثار منفی بر روی سیستم ایمنی دارد که این می‌تواند بازیابی شما را کند.
  • افزایش خطر التهاب: مصرف سیگار می‌تواند باعث افزایش خطر التهاب در ناحیه جراحی شده شود، که این ممکن است باعث عفونت یا سایر مشکلات جراحی شود.
  • تأثیر بر نداشتن زخم: دود سیگار ممکن است باعث تحریک زخم‌ها شود و فرآیند نداشتن زخم را کند که می‌تواند به بازگشت به نحوه طبیعی بینی اختلال وارد کند.
  • افزایش خطر انسداد مجاری تنفسی: سیگار کشیدن ممکن است باعث انسداد مجرای تنفس شود که در حین جراحی بینی، این موضوع می ‌تواند مشکلات تنفسی را شدت بخشیده و به بهبودی آسیب بزند.

کلام آخر

اگر بخواهیم کلی گویی کنیم ، باید گفت تمامی پروسه های جراحی با ریسک ها و خطراتی همراه هستند و به صورت کامل ایمن نیستند. برخی عوارض جراحی بینی نیز وجود دارند که موجب آزار مراجعین می شوند اما بسته به بدن و شرایط فردی هر شخص ، متفاوت می باشند. به علاوه تجربه و مهارت جراح بینی نیز نقش مهمی را در به وجود آمدن این معضلات ایفا می کند. به همین دلیل مهم است تا یک دکتر عمل بینی خوب در تهران را برگزینید تا هم از نتیجه راضی باشید و هم ریسک وقوع این مشکلات را به کمترین حد ممکن برسانید.

دکتر پریسا قاسمی
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها