علت و راه رفع یبوست پس از عمل بینی

فهرست مطالب

یبوست بعد از عمل بینی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بیماران پس از جراحی تجربه می ‌کنند و این مسئله می‌ تواند موجب نگرانی ‌های زیادی شود. این وضعیت به دلیل تغییرات در رژیم غذایی ، کاهش فعالیت بدنی و مصرف داروهای مسکن رخ می ‌دهد. بیماران ممکن است احساس ناراحتی کنند و از تاثیر منفی یبوست بر نتایج جراحی خود نگران باشند. با این حال ، خوشبختانه راه ‌های ساده ‌ای برای مدیریت و پیشگیری از یبوست وجود دارد، از جمله مصرف فیبر بیشتر ، نوشیدن آب کافی و انجام فعالیت ‌های سبک. این اقدامات به بازگشت سریع‌ تر بدن به حالت طبیعی کمک و از بروز مشکلات جدی‌ تر جلوگیری می‌ کنند.

 

 

علت یبوست پس از عمل بینی چیست؟

چند دلیل وجود دارد که یبوست بعد از جراحی بینی رخ می دهد. شایع ‌ترین عامل ، داروهای تجویزی برای تسکین درد است.

  • داروهای مسکن

اپیوئیدها نوعی داروی قوی برای کنترل درد هستند که اغلب پس از جراحی تجویز می ‌شوند. متأسفانه ، یبوست یکی از عوارض جانبی شناخته شده این داروهاست. مواد افیونی این داروها حرکت غذا را در مجرای روده کند می‌ کند. این مسئله باعث می‌ شود بدن زمان بیشتری برای جذب آب داشته باشد ، در نتیجه مدفوع خشک ‌تر و سخت ‌تر از حالت طبیعی می شود.

همچنین ، این داروها ممکن است میزان آب جذب شده از دستگاه گوارش را افزایش دهند و میل به اجابت مزاج را کاهش دهند ، که باز هم به بدن زمان بیشتری برای حذف آب می ‌دهد. همچنین داروهای آنتی هیستامین تجویز شده بعد از عمل نیز یکی از دلایل یبوست می باشد.

  • عدم تحرک

فعالیت بدنی به تحریک حرکت روده‌ ها کمک می‌ کند. پس از جراحی ، شما بیشتر زمان خود را در تخت و در حال استراحت می‌ گذرانید ، این مسئله باعث کند شدن روده ‌ها و بروز یبوست بعد از عمل بینی می ‌شود.

  • بیهوشی

بیهوشی عضلات شما را فلج و حرکت مدفوع در مجرای روده را متوقف می ‌کند. تا زمانی که روده‌ های شما دوباره به کار نیافتند ، مدفوع حرکت نخواهد کرد. ممکن است چند روز طول بکشد تا دستگاه گوارش شما به طور کامل از اثر فلج ‌کننده بیهوشی و یبوست پس از جراحی بینی بهبود یابد.

درمان یبوست پس از عمل بینی

پیشگیری از یبوست بسیار ساده ‌تر از مقابله با آن پس از بروز مشکل است. این نکات به شما کمک می ‌کند تا از یبوست جلوگیری کنید.

  • مصرف دارو

جراح شما ممکن است همراه با داروهای مسکن ، داروهای ملین نیز تجویز کند. ساشه پیسیلیوم ، یک داروی گیاهی است که می توانید از داروخانه تهیه و مصرف کنید. حتماً به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کرده و دستورالعمل‌ های ایشان را دنبال کنید ، حتی اگر قبلاً دچار یبوست نشده ‌اید.

همچنین ، مهم است که بدون مشورت با پزشک خود از داروهای بدون نسخه برای درمان یبوست بعد از عمل بینی استفاده نکنید. انواع زیادی از داروهای بدون نسخه برای یبوست وجود دارند و برخی ممکن است پس از جراحی مناسب نباشند.

  • نوشیدن مایعات بیشتر

نوشیدن مایعات بیشتر می‌ تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. از نوشیدنی ‌های کافئین‌ دار اجتناب کنید و به جای آن ، آب و آب میوه مصرف کنید. این نوشیدنی ها به خوبی شما را هیدراته نگه می ‌دارند و خطر یبوست بعد از جراحی بینی را کاهش می ‌دهند.

نوشیدن مایعات بیشتر می ‌تواند به بهبودی از یبوست کمک کند. به یاد داشته باشید که داروهای مسکن خود را با آب مصرف کنید و در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

  • مصرف فیبر بیشتر

آنچه در طول روز می‌ خورید می ‌تواند خطر یبوست را افزایش یا کاهش دهد. با خوردن میوه ‌ها و سبزیجات ، سالاد کاهو ، روغن زیتون و غیره میزان فیبر دریافتی بدن خود را افزایش دهید. بهتر است میوه‌ ها و سبزیجات را تا حد ممکن به شکل طبیعی خود مصرف کنید ؛ مثلاً یک پرتقال کامل فیبر بیشتری نسبت به آب پرتقال بدون پالپ دارد.

همچنین می‌ توانید با افزودن مکمل‌ های فیبر به رژیم غذایی خود ، فیبر بیشتری مصرف کنید. با این حال ، اگر آب کافی مصرف نکنید ، افزودن مکمل‌ های فیبر ممکن است یبوست را تشدید کند. از غذاهایی مانند پنیر که باعث یبوست می ‌شوند ، خودداری کنید.

  • وعده‌ های غذایی و میان ‌وعده‌ های منظم

زمانی که غذای بیشتری وارد بدن شود ، بدن شما به طور طبیعی مدفوع را دفع خواهد کرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بعد از صبحانه احساس اجابت مزاج دارند. بنابراین وعده‌ های غذایی کوچک و مکرر می ‌تواند به حفظ نظم در اجابت مزاج و رفع یبوست بعد از عمل بینی کمک کند.

  • فعالیت بدنی

فعالیت بدنی می ‌تواند خطر یبوست پس از جراحی بینی را کاهش دهد. حتی پیاده روی ساده هم نقش مهمی در این مسئله دارد. با این حال ، پیروی از دستورالعمل ‌های جراح در صورت وجود محدودیت ‌های ورزشی ، بسیار مهم است.

  • مکمل‌ های غذایی

پزشک شما ممکن است مکمل ‌های فیبردار مانند سیتروسل ، فیبرکون یا متاموسیل را برای درمان یبوست بعد از عمل بینی توصیه کند. هنگام مصرف مکمل فیبردار ، حتماً آب زیادی بنوشید تا از تشدید یبوست جلوگیری کنید.

دکتر پریسا قاسمی - drparisaghasemi.com
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها