سرگیجه بعد از عمل بینی خطرناک است؟

فهرست مطالب

اگر شما هم به تازگی بینی خود را عمل کرده باشید ، ممکن است با عارضه ای ناخوشایند مثل سرگیجه رو به رو شده باشید. این مشکل علاوه بر ناخوشایند بودن و ایجاد احساس تهوع ، می تواند باعث نگرانی نیز شود. داشتن نگرانی در مورد چنین علائمی کاملاً منطقی است و مهم است که بیمار تفاوت بین عارضه های جدی و عوارض طبیعی را بداند. باید گفت سرگیجه بعد از عمل بینی ، یک عارضه عادی است که به دلایل مختلفی مثل مصرف دارو حین و بعد از جراحی رخ می دهد ؛ بنابراین نیازی نیست نگران باشید. در این مطلب علل بروز سرگیجه بعد از جراحی بینی و راه های برطرف کردن آن ها را بیان کرده ایم.

بروز سرگیجه بعد از عمل بینی

بیماران اغلب علائم مختلفی را پس از جراحی گزارش می کنند که سرگیجه یکی از آنهاست. متخصصان معتقدند تغییرات در ساختار بینی که بر جریان هوا و جریان خون تاثیر می گذارد می تواند علت بروز این عارضه باشد.

سرگیجه بعد از جراحی بینی شامل سرگیجه های کوتاه تا بلند مدت می شود که حتی می تواند بر تحرک بیمار تأثیر بگذارد. عواملی مانند بیهوشی ، از دست دادن خون ، استفاده از داروهای مسکن ممکن است منجر به سرگیجه بعد از عمل بینی شوند.

درک اینکه چه زمانی احتمال بروز سرگیجه وجود دارد و چطور می توان آن را درمان کرد ، به بیماران در مدیریت شرایط کمک خواهد کرد. سرگیجه معمولاً در هفته اول پس از جراحی ظاهر می شود. حرکات سریع سر یا ایستادن ممکن است باعث سرگیجه شود.

این علائم اغلب موقتی هستند و سرگیجه بیمار معمولاً با ادامه بهبودی رفع می شود. بیماران مبتلا به سرگیجه باید با بهترین جراح بینی در شهر تهران صحبت کنند تا از بروز عوارض جدی تر جلوگیری شود.

علت سرگیجه بعد از عمل بینی

اولین علت ، پایین آمدن فشار خون در حین عمل می باشد. به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی که در خود مخدر دارند ، سرگیجه رخ خواهد داد. در دوره بهبودی این داروها از بدن خارج شده و با از بین رفتن اثر آن ها ، سرگیجه بعد از جراحی بینی نیز درمان می شود.

دومین دلیل ، ضربه هایی است که حین عمل به صورت شما وارد می شود. در این جراحی استخوان های بینی شکسته می شوند ، به همین دلیل خود ضربه به صورت می تواند عامل بروز سرگیجه باشد.

دلیل سوم ، استفاده از دارو بعد از عمل است. پزشک برای شما داروهای مسکن و آنتی هیستامین تجویز خواهد کرد. این داروها اثر آرامبخشی دارند و باعث سرگیجه بعد از عمل بینی می شوند.

چهارمین علت ، نخوردن نمک است. بیماران برای کاهش و جلوگیری از بروز تورم ، غذاهای کم نمک میل می کنند و برخی نیز به طور کامل نمک را از وعده های غذایی خود حذف می کنند. این کار باعث بروز سرگیجه بعد از جراحی بینی می شود.

علاوه بر این، جراحی بینی ممکن است باعث از دست دادن خون و تغییراتی در مایعات بدن شود که می تواند بر گوش داخلی تأثیر گذاشته و منجر به سرگیجه شود. گوش داخلی نقش مهمی در تعادل دارد و به تغییرات خون و مایعات حساس است. این تغییرات می تواند تعادل بدن را بر هم بزند و منجر به اختلالات تعادلی و در نتیجه نیستاگموس شود ، شرایطی که در آن چشم ها به طور غیرقابل کنترلی حرکت می کنند که اغلب با سرگیجه همراه است.

درمان سرگیجه بعد از عمل بینی

برای مدیریت علائم سرگیجه ، می توانید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه ذکر شده اند:

• آب کافی بنوشید و بدن را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب کافی می تواند داروها را از بدن شما خارج کرده و سرگیجه را کاهش دهد.
  • نمک را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف نکنید ، فقط از نمک کمتری استفاده کنید.
  • هنگام استراحت سر خود را بالا بیاورید تا فشار سینوسی را کاهش داده و سرگیجه را به حداقل برسانید.
  • از حرکات سریع سر که می تواند سرگیجه ایجاد کند خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از بروز سرگیجه بعد از عمل بینی ، به تدریج از وضعیت دراز کشیده بلند شوید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل ؛ غنی از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید.
  • زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، این خوراکی می تواند سرگیجه بعد از جراحی بینی را کاهش دهد.
  • برای جلوگیری از کم آبی و بدتر شدن سرگیجه ، مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.

سخن آخر

احساس سرگیجه بعد از عمل بینی می تواند نگران کننده باشد ، اما درک علل و مدیریت آن کلید بهبود سریع است. این عارضه جدی نیست و می توان با هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف نمک به مقدار متعادل آن را درمان کرد. نکته مهم این است که شما باید با انجام دستورالعمل های پزشک خود ، سرگیجه را کاهش دهید. در صورتی که سرگیجه شدید بود ، می توانید با پزشک خود تماس گرفته و از او راهنمایی بخواهید.

دکتر پریسا قاسمی - drparisaghasemi.com
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین