مراقبت های بعد از جراحی بینی + نکات طلایی | دکتر پریسا قاسمی

بر خلاف جراحی های بزرگی مثل جراحی قلب یا شکم ، دوره نقاهت جراحی بینی با توجه به ظاهر سنجیده می شود و نه ناتوانی فرد در انجام کارها. در این مدت نباید هیچ مشکلی در عملکرد بدن وجود داشته باشد ؛ زیرا عمل تنها روی استخوان و غضروف زیر پوست انجام می شود. اما در هر صورت عوارض خفیفی رخ می دهند که به منظور کاهش آن ها ، باید مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه شده توسط دکتر پریسا قاسمی بهترین جراح بینی تهران را مو به مو رعایت کرد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی + دکتر پریسا قاسمی

ریکاوری

توجه داشته باشید که بیماران بلافاصله بعد از پروسیجر می توانند به خانه بروند تا دوره ریکاوری را آغاز کنند. ورم و کبودی تا دو روز اول به اوج رسیده و پس از آن رو به کاهش می روند. به یاد داشته باشید که تورم پل و قسمت های بالایی بینی زودتر رفع می شود ، زیرا پوست در آن قسمت نازک تر است. دو فاکتور روی این عارضه تاثیر دارند ، یک ضخامت پوست و دو اینکه برای باریک کردن بینی ، چه مقدار کار روی آن صورت پذیرفته است.

ورم بعد از عمل کاملا نرمال است. اگر شخصی دچار شکستگی یا انحراف بینی شده باشد ، باید کل بینی دوباره توسط یک جراح بینی در تهران بازسازی شود ، بنابراین بروز تورم امری عادی محسوب می شود. اما باید بگوییم که این عارضه بعد از نهایتا ده روز برطرف می شود. مدت زمان بهبود از این جراحی حدود سه ماه به طول می انجامد ، اما این طور نیست که زودتر از آن بینی ظاهر خوبی نداشته باشد. پس از هفته سوم و چهارم ، چهره شما فوق العاده خواهد بود و روز به روز زیباتر خواهید شد.

نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی

اگر از همان ابتدا و در اتاق ریکاوری از کمپرس سرد استفاده شود ، می توان کبودی و تورم را از بین برد و یا حداقل آن را کاهش داد. پیشنهاد می شود در چهل و هشت ساعت اول تا جای ممکن از یخ کمک بگیرید. هر چه این مراقبت ها سریع تر به انجام برسند ، زمان بهبودی به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

در هفته اول ، خوابیدن با سر بالاتر از بدن کمک می کند تا خون در بینی خشک شود. این امر موجب کم شدن تغییر رنگ پوست و تورم آن می شود. برای اینکار می توانید از دو تا سه بالش و یا صندلی راحتی بهره بگیرید.

بعد از یک روز ، حرکت کنید. نیازی نیست تا یک هفته در رخت خواب بمانید ، به یاد داشته باشید که شما بیمار نیستید. در ادامه این مقاله از دکتر پریسا قاسمی ، بهترین دکتر عمل بینی تهران یک برنامه زمانی برای بهبود بهتر برای شما تهیه کرده ایم :

مراقبت های بعد از جراحی بینی ؛ هفته اول : قالب خارجی بینی باید چیزی بین چهار تا شش روز روی بینی باقی بماند. زمانی که این محافظ برداشته شود ، می توان تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد. اگر قوز داشتید ، برداشته شده و نوک بینی شکل بهتری به خود گرفته است.

روز به روز تورم کمتر می شود و اگر کبودی وجود داشته باشد ، به تدریج کمرنگ تر می شود. همچنین در این زمان اسپلینت داخل بینی نیز بیرون آورده می شود و در صورتی که رنگ پوست تغییر نکرده باشد ، می توانید بدون نشانه ای از جراحی زیبایی بینی از خانه خارج شوید. پس از این هفت روز ، انجام فعالیت های روتین دیگر خطری ندارد.

دو هفته بعد : در این زمان بیشتر تورم از بین رفته و پوست نیز به حالت اول خود بازگشته است.

سه تا چهار هفته : می توانید بدون مشکل به انجام فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری ، شنا و پیاده روی بازگردید.

شش هفته : در این زمان استخوان ها به استحکام و ثبات رسیده اند و می توانید ورزش های سنگین مثل وزنه برداری را ادامه دهید ، عینک بزنید و فین کنید. در مقاله ورزش بعد از جراحی بینی بیشتر بخوانید.

سه تا شش ماه : بی حسی و احساس گزگز در بینی و پوست اطراف آن باید از بین رفته باشد.

یک سال : پروسه درمان کامل شده است. ورم باید به طور کل از بین رفته و شکل بینی به فرم نهایی خود رسیده باشد. راهی هست تا این برنامه را سریع تر کرد؟ بله ؛ در واقع اقداماتی هستند که شما می توانید به منظور مراقبت های بعد از جراحی بینی انجام دهید تا زودتر به نتیجه پایانی این پروسیجر برسید. در ادامه برخی موارد را ذکر کرده ایم.

استحمام

گچ و پانسمان روی بینی باید تا زمانی که برداشته شوند خشک بمانند. به همین خاطر ، نباید دوش بگیرید ؛ اما می توانید بقیه بدن و بخش هایی از صورت را با یک پارچه خیس تمیز نمایید. استفاده از وان نیز از راه حل های پیشنهادی می باشد ؛ به توصیه جراح باید زمان حمام کردن را کم کنید و از آب داغ استفاده نکنید ، زیرا بخار حاصل از آن می تواند روند بهبود یافتن زخم ها را با اختلال مواجه کند.

زمانی که موهای خود را می شویید ، مقدار مناسبی شامپو را کف سر خود بریزید تا فوم حاصل از آن را کنترل کنید ؛ همچنین از کشیدن موها خودداری کنید تا آسیبی به زخم ها وارد نشود. برای شستن بدن نیز از صابون های فاقد الکل و پارابن کمک بگیرید. زمان خشک کردن ، حوله را به صورت ضربه ای و آرام روی صورت بزنید و آن را روی پوست نکشید. پس از پایان کار ، از نرم کننده های بدون بو و ضد آلرژی استفاده نمایید.

آرایش کردن

آرایش نکنید. با اینکه می توان برای پوشاندن کبودی های بعد از عمل از مواد آرایشی کمک گرفت ، اما استفاده از آن ها روی زخم و پوستی که در حال بهبود است می تواند موجب بروز عوارضی شود که ریسک عفونت را بالا می برد. برای اطلاع از نکات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از جراحی بینی با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر پریسا قاسمی

غذاهایی که نباید بخورید

چای سبز به عنوان یک آنتی اوکسیدان شناخته می شود ، اما این چای معروف می تواند با داروی بیهوشی در تضاد باشد و اثری منفی روی بدن بگذارد. این نوشیدنی می تواند فشار خون و ضربان قلب را بالا ببرد. حداقل ده روز قبل از رینوپلاستی نوشیدن چای سبز را متوقف کنید و برای نوشیدن دوباره آن از یک دکتر عمل بینی خوب در تهران راهنمایی بگیرید.

میوه و سبزیجات در کل مفید هستند ، اما نه زمانی که در حال آماده شدن برای جراحی بینی هستید. از بیست و چهار ساعت قبل از مراجعه به بیمارستان ، غذاهایی که سرشار از فیبر هستند را کنار بگذارید. پس از پروسه ، باید از مصرف مواد غذایی سفت و ترد به شدت دوری کنید ؛ زیرا دهان به بینی نزدیک است و این امر می تواند فشار اضافی به این ناحیه وارد نماید.

به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی از غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد نیز باید پرهیز شود. در کل پیشنهاد می شود از مواد خوراکی نرم مثل پوره سیب زمینی ، سوپ ، پودینگ و از این دست موارد بهره بگیرید.

به برنامه غذایی خود پروتئین اضافه کنید ، این ماده می تواند به بازسازی بافت آسیب دیده اطراف بینی کمک شایانی کند. به علاوه ویتامین های A ، C و E سیستم ایمنی را تقویت می کنند و از خون دماغ شدن پیشگیری می نمایند.

در مورد غذاهایی که مجاز و ممنوع هستند ، در مقاله تغذیه بعد از جراحی بینی توضیحات مفصل تری را ارائه داده ایم.

به توصیه های جراح بینی گوش دهید

اولین و مهم ترین نکته در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، این است که به دستورات پزشک خود عمل کنید. شما می توانید صد مقاله در مورد ریکاوری بعد از عمل بینی بخوانید ؛ اما باز هم هیچ چیز به اندازه پیشنهادات خود دکتر مفید نمی باشد. ایشان توصیه هایی را در مورد داروهای مصرفی ، زمان استفاده از آن ها و نحوه مراقبت از زخم ها را در اختیار شما قرار می دهند.

سرفه ، عطسه ، گریه و فین کردن ممنوع

تمامی این موارد می توانند ورم بینی را افزایش دهند و منجر به خونریزی و یا حتی پاره شدن بخیه ها شوند. بیماران می توانند با استفاده از بخور هوای اتاق را مرطوب نگه دارند تا از سرفه جلوگیری کنند. علاوه بر این موارد فرد نباید در معرض دود سیگار و آلودگی هوا نیز قرار گیرد.

خوابیدن

همانطور که پیش تر ذکر شد ، بعد از عمل و به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نیاز است که به پشت بخوابید و سر را بالاتر از بدن بگذارید. به منظور غلت نزدن ؛ باید چند بالش را در اطراف خود جایگذاری کنید.

خونریزی

خونریزی شدید از عوارض نادر اما خطرناک این پروسیجر می باشد که برای حدود یک درصد از مراجعه کنندگان رخ می دهد. اگر با این مشکل رو به رو شدید ، دراز بکشید ، دو بالش زیر سر خود بگذارید و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر درد دارید ، یک قرص مسکن بخورید ؛ اما توجه کنید که داروهای رقیق کننده مثل آسپرین استفاده نکنید.

برای یافتن راه های کم کردن درد ، به مقاله کاهش درد عمل بینی مراجعه کنید.

جای زخم

ایجاد اسکار یکی از عارضه هایی است که بعد از جراحی بینی رخ می دهد و نمی توان از مراقبت های بعد از جراحی بینی برای آن بهره برد. اما این زخم بسیار کوچک می باشد و با مرور زمان از بین می رود. اگر اسکار مشخصی زیر بینی یا اطراف سوراخ ها مشاهده کردید می توانید از پمادها و یا کرم های موضعی برای رفع آن ها استفاده کنید. احتمال تشکیل گوشت اضافه نیز هست که باید از طریق یک پروسیجر دیگر برداشته شود. در صورتی که یک جراح خوب را انتخاب کرده باشید ، هیچ یک از این اتفاقات رخ نخواهند داد.

شیوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی

برای اینکه این امر از مراقبت های بعد از جراحی بینی را طبق اصول به انجام رسانید ؛ این بخش را از دست ندهید. به این منظور ، ابتدا یک گوش پاک کن را به محلول هیدروژن پروکسید آغشته نمایید. البته در نظر داشته باشید پیش از هر اقدامی این محلول باید با آب ترکیب شده تا رقیق گردد. حال گوش پاک کن را به آرامی وارد حفره های بینی نمایید. با انجام این کار ، خون و مخاطی که داخل بینی خشک شده اند و راه هوایی را مسدود کرده اند ، از بین خواهند رفت.

سیگار کشیدن بعد از رینوپلاستی

یک جراح خوب بینی در تهران ، به تمامی بیماران خود توصیه اکید می نماید که از استعمال سیگار یا هر گونه دخانیات دیگری اجتناب کنند ؛ زیرا که این اقدام تاثیر مستقیمی بر روی دوره نقاهت فرد خواهد داشت. پس از پایان یافتن جراحی زیبایی بینی ، مدتی زمان نیاز است تا زخم ها و بخیه ها ترمیم شوند و پوست بهم جوش بخورد. بنابراین زمانی که نیکوتین داخل سیگار و دیگر دخانیات به خون راه پیدا می کنند ، در پروسه ترمیم و بهبود بافت هایی که طی چراحی برش خورده اند ، اختلال ایجاد می شود. در صورتی که مدت زمان بهبود یافتن جراحات زیاد شود ، امکان دارد عوارضی مانند خونریزی و عفونت رخ دهند.

این نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید ، طولانی شدن دوره ریکاوری تاثیر مستقیمی روی نتیجه دارد و ممکن است در پایان کار ، بیمار به هدفی که همیشه به دنبال آن بوده ، نرسد.

این موارد به اندازه ای اهمیت دارند که حتی قبل از انجام پروسیجر در خصوص انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی ، جراح از مراجعه کننده خود در خواست می کند مصرف این موارد را دو هفته مانده به جراحی ، و حتی دو هفته بعد از آن کنار بگذارد. رعایت این موراد موجب می شود هم سلامت فرد حفظ شود و هم هزینه صرف شده برای این رویکرد ، به هدر نرود.

تورم بعد از عمل بینی

تا یک هفته بعد از پایان این پروسه ، با تورم نسبتا شدیدی مواجه خواهید شد. اما این مسئله به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد ، زیرا ورم کردن صورت از طبیعی ترین پاسخ ها نسبت به برش ها و تغییرات ایجاد شده می باشد و می توان با انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی آن را کاهش داد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از روز هفتم به بعد ، این تورم به سمت کاهش می رود. در این قسمت اقداماتی که می توانید در جهت از بین بردن و کاهش باد صورت انجام دهید را ذکر کرده ایم :

  • سر را بالاتر از بدن قرار دهید و تا گردش خون به سمت پایین باشد. با این کار خون در صورت جمع نخواهد شد.
  • از خم شدن و برداشتن اجسام سنگین ، حتی کودک خود پرهیز کنید. در این مدت از یکی از دوستان یا اقوام خود درخواست کنید از کودکتان مراقبت نمایند.
  • سعی کنید در مکان های شلوغ و پر جمعیت قرار نگیرید تا کسی با شما برخورد نکند ، این امر می تواند نتیجه جراحی زیبایی بینی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • روی چشم ها و پیشانی خود ، یک کمپرس سرد قرار دهید ؛ مراقب باشید که این کمپرس روی بینی قرار نگیرد زیرا می تواند به آن آسیب بزند.
  • با آب داغ دوش نگیرید و هنگامی که از حوله استفاده می کنید ، آن را روی صورت و نواحی جراحی شده نکشید.
  • زمانی که احساس گرفتگی در بینی خود داشتید ، برای رفع آن فین نکنید.
  • بعد از بیرون آوردن تامپون ، هر شش ساعت یکبار بینی خود را با محلول آب نمک ( سالین) شستشو دهید. این امر از مراقبت های بعد از جراحی بینی محسوب شده و خونریزی ، تورم و گرفتگی بینی را کاهش می دهد.

نظرات

2.8 4 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه جعفری
معصومه جعفری
11 ماه قبل

من هشت ماهه دماغمو عمل کردم
الان می رم استخرم می تونم دماغگیر استفاده کنم؟

drghasemi13
drghasemi13
11 ماه قبل

شیرجه نمیتونید بزنید ولی استخر میتونید برید