مصرف قرص سرماخوردگی قبل و بعد از عمل بینی

فهرست مطالب

عمل کردن بینی ، سفری پر از چالش و نگرانی است. اما ممکن است با وجود تمام برنامه ریزی ها و سبک سنگین کردن تمام اتفاقات احتمالی ، سرما بخورید. خیلی از بیماران نگران هستند که آیا با وجود سرماخوردگی ، جراحی بینی انجام می شود؟ یا می توان قبل از عمل ، داروی سرماخوردگی مصرف کرد؟ برای اینکه به پاسخ این سوالات برسید ، ادامه مطلب را از دست ندهید تا با تمام نکاتی که باید در مورد سرماخوردگی و عمل بینی بدانید آشنا شوید.

 

سرماخوردگی و عمل بینی + دکتر پریسا قاسمی

 

سرماخوردگی قبل از عمل بینی

در صورتی که قبل از انجام عمل جراحی بینی سرما خورده یا به آنفولانزا مبتلا شده باشید ، امکان دارد جهت جلوگیری از خطرات حین عمل و جمع شدن چرک در ریه ها ، متخصص از اعمال بیهوشی صرف نظر کند.

در چنین شرایطی نه تنها امکان دارد مشکلات ناخواسته طی عمل رخ دهد ، بلکه ممکن است بیمار در دوره ریکاوری نیز با مشکلات اضافه تری دست و پنجه نرم کند. به همین دلیل نیاز است تا در صورت ابتلا به سرماخوردگی قبل از عمل بینی ، به یک جراح بینی در تهران مراجعه کرده و ایشان را مطلع سازید تا از بروز این مشکلات و عوارض جلوگیری شود.

علاوه بر این موارد ، همانطور که می دانید مصرف برخی از داروها مثل آسپرین و ایبوپروفن قبل از جراحی مجاز نیست ، به همین دلیل اگر سرماخورده باشید و این داروها را مصرف کنید ، ممکن است در روند جراحی اختلال ایجاد شود.

سرما برای بینی عمل شده ضرر دارد؟

اتفاقا دمای پایین هوا می تواند باعث انقباض عروق خونی و در نتیجه کاهش تورم و کوچک تر دیده شدن بینی شود. بنابراین سرما برای بینی عمل شده ضرری نخواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که در مدت طولانی در معرض سرما ، به خصوص سرمای شدید قرار نگیرید. این کار احتمال بروز نکروز (مرگ بافت) و سرمازدگی را بالا می برد. علاوه بر این اگر بعد از قرار گرفتن در برابر سرما متوجه شدید رنگ بینی تان به سمت سفید یا آبی می رود ، باید فورا از سرما دوری کنید.

سرماخوردگی بعد از عمل بینی

توصیه می شود تا جای ممکن با رعایت دستورالعمل ها ، از سرماخوردن جلوگیری کنید. اما در صورتی که بهرحال این اتفاق افتاد ، می توانید با انجام چند کار و رعایت مراقبت های بعد از عمل ، سرماخوردگی خود را درمان کنید.

گرفتگی بینی یکی از علائم شایع سرماخوردگی است ، بروز این مشکل در دوره نقاهت این عمل می تواند باعث رنجش بیماران شود ؛ به خصوص که بینی به علت جراحی ، متورم است. در ادامه راهکارهایی بیان شده اند که می توانید با رعایت آن ها ، سرماخوردگی را درمان کرده و دوره نقاهت راحت تری داشته باشید.

  • عدم مالش و فین کردن

فین کردن و مالش بینی و بافت های تازه جراحی شده ، می تواند به بینی آسیب رسانده و نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. اگر با مشکل آبریزش بینی مواجه شده اید ، دستمال کاغذی را روی بینی خود نکشید و آن را به داخل سوراخ ها فرو نبرید. تنها با ضربه های آرام به زیر بینی خود ، مایع خارج شده را تمیز کنید. در صورتی که با خارش نیز مواجه شده اید ، به هیچ عنوان بینی خود را نخارانید.

  • مشورت با پزشک

از داروهای بدون نسخه ، به صورت سرخود استفاده نکنید و حتما پیش از آن با جراح خود صحبت کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی خون را رقیق می کنند که برای دوره نقاهت این عمل اصلا خوب نیست. امکان دارد پزشک برای بهبود علائم سرماخوردگی ، درمان های دیگری مثل استفاده از اسپری نمکی را توصیه کند.

  • عطسه نکنید

این کار در صورت بروز سرماخوردگی بعد از عمل بینی ، دشوار است زیرا عطسه و سرفه کردن از علائم این بیماری می باشند. اگر مجبور به عطسه شدید ، با دهان باز این کار را انجام دهید تا هیچ فشاری به بینی وارد نشود.

  • مصرف سوپ

در دوره نقاهت ، به دلیل اینکه نمی توانید غذاهای جویدنی بخورید ، باید غذاهای آبکی مصرف کنید. اگر سرما هم خورده باشید ، نیاز به مصرف غذاهای مقوی مثل سوپ بیشتر می شود. فقط در نظر داشته باشید نمک زیادی مصرف نکنید.

  • هیدراته نگه داشتن بدن

نوشیدن آب کافی و آبمیوه های طبیعی می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کند. این کار هم سرماخوردگی بعد از عمل بینی را بهتر می کند ، هم برای دوره ریکاوری مفید است. از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه دوری کنید ؛ این نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شوند.

سرماخوردگی روی بیهوشی تاثیر دارد؟

اگر بیماری شما خفیف باشد ، به احتمال زیاد تاثیری روی بیهوشی نخواهد داشت و با تایید متخصص ، می توانید عمل را انجام دهید. اما در صورتی که با علائمی مثل تب ، سرفه شدید یا عفونت سینوسی مواجه شده باشید ، امکان دارد عمل شما به تاخیر بیوفتد.

بیماری های دیگری مثل آسم نیز روی به تاخیر افتادن عمل تاثیرگذار هستند. در صورتی که قبل از عمل بینی سرماخورده باشید ، به احتمال زیاد حین بیهوشی از لوله گذاری اجتناب شده و در عوض از طریق تزریق وریدی بیهوشی انجام می شود.

دکتر پریسا قاسمی
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها