عکس گوشت اضافه بعد از عمل بینی | علائم + علت

فهرست مطالب

بعد از عمل بینی ، یکی از نگرانی‌ های رایج در بین بیماران ظهور گوشت اضافه یا کلوئید است. این مشکل به دلیل تولید بیش از حد بافت همبند در محل زخم به وجود می ‌آید و می ‌تواند ظاهر بینی را تحت تأثیر قرار دهد که باعث افزایش اضطراب و نگرانی بیماران نسبت به نتایج نهایی عمل می‌ شود. با این حال ، خوشبختانه راه‌ های درمانی مختلفی برای کاهش و کنترل کلوئید وجود دارد که می‌ تواند به بیماران کمک کند تا به نتایج دلخواه خود برسند و از زیبایی و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شوند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد گوشت اضافه بعد از عمل بینی کسب کنید ، این مقاله را از دست ندهید.

 

 

علائم گوشت اضافه بعد از عمل بینی

ممکن است با تشکیل کلوئید کمی خارش یا ناراحتی احساس کنید ، اما بیشتر علائم گوشت اضافه بر اساس ظاهر پوست شما تعیین می شود. اسکارهای کلوئیدی معمولاً بزرگتر از زخم اصلی ، ضخیم یا توده ای هستند و بالاتر از بقیه پوست قرار می گیرند. آنها همچنین می توانند با علائم زیر ظاهر شوند:

  • ظاهری براق دارند
  • جای زخم ، سفت خواهد شد
  • پوست در ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش در خواهد آمد و سپس به رنگ قهوه ای تغییر می کند
  • شکل گنبدی یا نامنظم دارد

هنگامی که برش جراحی زیبایی بینی یا آسیب باعث تشکیل کلوئید ‌شود ، بافت اسکار ممکن است پس از بسته شدن زخم تا زمانی که به اندازه نهایی خود برسد، رشد کند. گاهی اوقات گوشت اضافه بعد از عمل بینی بلافاصله پس از ایجاد برش ظاهر نمی‌ شود و ممکن است ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها بعد پدیدار شود. همچنین ، جای زخم ممکن است سال‌ ها باقی بماند.

 

عکس گوشت اضافه بعد از عمل بینی

عکس گوشت اضافه بعد از عمل بینی

 

علت گوشت اضافه بعد از عمل بینی

کارشناسان به طور دقیق نمی ‌دانند چه عواملی منجر به تشکیل اسکار کلوئیدی در بینی می ‌شود. کلاژن ، پروتئینی که در ترمیم آسیب ‌های پوستی نقش دارد، به شکل‌ گیری زخم‌ ها کمک می‌ کند. اما گاهی اوقات در فرآیند بهبودی ، بدن ممکن است بیش از حد کلاژن تولید کند که نتیجه آن ایجاد گوشت اضافه است. پزشکان هنوز نمی‌ دانند چرا بدن برخی افراد پس از آسیب ‌دیدگی به تولید کلاژن اضافی می ‌پردازد.

درمان گوشت اضافه بعد از عمل بینی

گزینه‌ های درمانی برای برداشتن اسکار کلوئید بعد از عمل بینی به عواملی مانند اندازه ، محل و اینکه آیا این زخم باعث درد یا محدودیت در حرکت می‌ شود، بستگی دارد. همچنین سن شما نیز در انتخاب درمان مؤثر است. به طور کلی ، گزینه ‌های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ژل ‌ها و ورقه‌ های سیلیکونی موضعی

درمان ‌های موضعی سیلیکونی برای جلوگیری از رشد گوشت اضافه بینی یا کاهش اندازه آن ‌ها بدون نسخه در دسترس هستند. کارشناسان معتقدند سیلیکون با مولکول‌ های پوست پیوند خورده و کشش سطحی بیشتری ایجاد می‌ کند که بدن را تشویق به کاهش تولید کلاژن در این ناحیه می‌ کند. این محصولات همچنین ممکن است به ترمیم رگ ‌های خونی آسیب دیده و کاهش قرمزی اسکار کمک کنند. 

متخصصان پوست توصیه می ‌کنند از محصولات مبتنی بر سیلیکون برای مدت حداقل 12 ساعت در روز استفاده کنید. ژل‌ ها و ورقه‌ های سیلیکونی برای کلوئیدهای کوچک یا به ‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه بر روی زخم ‌های تازه بهترین عملکرد را دارند.

  • کرم اسکار کلوئید

یک کرم کورتیکواستروئیدی قوی می ‌تواند به کاهش خارش ناشی از گوشت اضافه بعد از عمل بینی کمک کند. از خراشیدن یا برداشتن کلوئید خودداری کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

  • استروئیدها

تزریق کورتیکواستروئید (کورتون) می‌ تواند اندازه اسکار کلوئید را کاهش دهد. به طور کلی ، استروئیدها التهاب و قرمزی را کاهش می ‌دهند و در مورد کلوئیدها ، اتصالات بین مولکول‌ های کلاژن را از بین می ‌برند. 

می توان روی اسکار موجود کورتون را تزریق کرد و در صورتی که به جراحی نیاز داشته باشید و مستعد تشکیل اسکارهای کلوئیدی باشید ، دکتر عمل بینی ممکن است قبل یا در حین جراحی تزریق انجام دهد تا از تشکیل مجدد کلوئید جلوگیری کند.

  • پرتودرمانی

برخی از اسکارهای کلوئیدی را می ‌توان با پرتودرمانی با دوز پایین که به عنوان پرتودرمانی خارجی سطحی شناخته می ‌شود، درمان کرد. این روش از اشعه ایکس با هدایت بالا بر روی اسکار استفاده و تنها به لایه‌ های بالایی پوست نفوذ می‌ کند. این روش سلول‌ های پوست که کلاژن تولید می ‌کنند را از بین می ‌برد و مانع ایجاد زخم ‌های جدید می ‌شود. این درمان بدون درد است و حدود 10 دقیقه طول می ‌کشد. پرتودرمانی خارجی سطحی تنها زمانی توصیه می‌ شود که ژل‌ های بدون نسخه یا تزریق استروئید مؤثر نباشند.

  • لیزر درمانی

لیزر درمانی با استفاده از لیزر رنگی پالسی می ‌تواند خارش را کاهش دهد و به محو شدن گوشت اضافه بعد از عمل بینی کمک کند. شما باید این درمان را در چندین جلسه با فاصله 4 تا 8 هفته بین جلسات انجام دهید. لیزر درمانی گاهی با تزریق کورتیزون ترکیب می ‌شود. عوارض جانبی این درمان در افرادی با پوست تیره ‌تر شایع ‌تر است و شامل ایجاد تاول ، پوسته ‌پوسته شدن و تغییر رنگ پوست (هیپوپیگمانتاسیون یا هیپرپیگمانتاسیون) می ‌شود.

  • سرما درمانی

گاهی اوقات کلوئیدهای کوچکتر را می‌ توان با استفاده از نیتروژن مایع منجمد کرد. این درمان که به عنوان کرایوتراپی شناخته می‌ شود ، ممکن است عوارض جانبی ‌ای از جمله تاول ، درد و از دست دادن رنگ در پوست آسیب دیده (هیپوپیگمانتاسیون) به همراه داشته باشد.

جلوگیری از گوشت اضافه بعد از عمل بینی

اگر مستعد ابتلا به کلوئید هستید، با رعایت نکات زیر می توانید از بروز آن جلوگیری کنید :

  1. مراقبت صحیح از زخم : زخم را تمیز و خشک نگه دارید. بعد از بهبود زخم ها ، ناحیه را با آب و صابون ملایم به ‌آرامی بشویید. یک لایه نازک از پماد پیشنهاد شده توسط پزشک را روی آن استعمال کنید. در صورت نیاز، این پماد را در طول روز تجدید کنید. ممکن است پزشک توصیه کند از یک پد ژل سیلیکونی روی زخم در حین بهبودی استفاده کنید.
  2. محافظت از پوست در برابر آسیب : سعی کنید از آسیب رساندن به پوست خود جلوگیری کنید. حتی صدمات جزئی ، مانند بریدگی و خراشیدگی می ‌تواند منجر به رشد گوشت اضافه بعد از جراحی بینی شود.
  3. مشاوره پیش از جراحی : اگر قصد جراحی دارید ، حتماً درباره تمایل خود به ایجاد کلوئید با پزشک صحبت کنید. پزشک می‌ تواند از تکنیک ‌های جراحی استفاده کند که خطر ایجاد کلوئید را در محل جراحی کاهش دهد. پس از جراحی ، از پزشک خود در مورد مراقبت ‌های بعد از عمل سوال کنید و دستورالعمل‌ ها را با دقت دنبال کنید.
دکتر پریسا قاسمی - drparisaghasemi.com
دکتر پریسا قاسمی

من دکتر پریسا قاسمی ، تجربه بیش از هزار عمل بینی را در کارنامه خود دارم . بورد تخصصی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده و دوره‌های تخصصی مختلفی را در داخل و خارج از کشور گذرانده‌ام. طی سال ‌های فعالیت حرفه ‌ای‌ ، بهبود کیفیت زندگی بیمارانم از طریق بهبود شکل و عملکرد بینی ، همواره هدف اصلی من بوده است. هر بیمار برای من یک داستان منحصر به فرد دارد و من با دقت و توجه به جزئیات ، تلاش می ‌کنم نتایجی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت ارائه دهم.

0 0 رای ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها